عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اعلام کرد که پتانسیلها و ظرفیتهای مختلفی در حوزههای گوناگون در سواحل مکران وجود دارد و همانگونه که رهبر انقلاب تاکید داشتند باید به این منطقه به عنوان گنج پنهان بیش از پیش توجه کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، محسن علی گلشنی اظهار کرد: سواحل مکران به عنوان گنج پنهان از سوی مقام معظم رهبری بارها مورد توجه و اشاره قرار گرفته است که با پهنه وسیعی که از هرمزگان، میناب، جاسک تا سیستان و بلوچستان، بهار، کنارک و غیره دارد ظرفیتها و پتانسیلهای بسیاری در آن نهفته است.
وی اضافه کرد: این پتانسیلها در حوزههای مختلفی از جمله کشاورزی، شیلات، ترانزیت، ترانشیب، بازرگانی، بنادر، فولاد، پتروشیمی، گردشگری و غیره است که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری از دهه ۸۰ تاکنون باید با حکمرانی مناسب بر سواحل مکران بتوان اقتصاد دریا و ساحلمحور را در این مناطق توسعه داد.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: پس از سفر اخیر رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان این مساله با فوریت در دولت و مجلس شورای اسلامی مورد توجه و پیگیری قرار گرفت و سازمان توسعه سواحل مکران در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید چرا که باید حکمرانی این سواحل که اتفاقا به آبهای آزاد متصل است و این همه پتانسیل و ظرفیت دارد، توسط یک سازمان متمرکز صورت بگیرد تا بتوان توسعه آن را با سرعت بیشتری به مرحله اجرایی رساند اما باید پذیرفت که توسعه سواحل مکران و اقتصاد دریا در استان سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق هم مرز با این سواحل لایههای زیادی دارد و در واقع پاشنه آشیل در حوزه سواحل مکران نوع حکمرانی در آن است که سبب شده در طول سالهای گذشته و علیرغم تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب از دهه ۸۰ تاکنون سرعت مناسبی را در حوزه توسعه و پیشرفت این سواحل صاحب نباشیم.
گلشنی تاکید کرد: اقتصاد دریا میتواند در اولویت مسائل حکمرانان و مسئولین به ویژه در منطقه مکران قرار میگیرد و میتوانیم از طریق سازمان توسعه که اخیرا به تصویب رسیده است و زیرمجموعه دولت محسوب شده و به صورت شورایی قرار است اداره شود، طرحی نو دراندازیم، چراکه سازمان مورد نظر در واقع یک مزیت برای سواحل مکران و توسعه آن محسوب میشود.
وی با بیان اینکه فاصله زیاد سواحل مکران تا پایتخت سیاسی و اقتصادی یکی از مشکلات در سیاستگذاریها و توسعه این مناطق است، تصریح کرد: میتوانیم با استفاده از پتانسیلها و زیرساختها این فاصله فیزیکی را کاهش دهیم. البته همه کشورهای پیشرفته در جهان پایتختهایشان و به ویژه مراکز اقتصادیشان در کنار سواحل است اما مشاهده میکنیم که چابهار با وجود نامگذاری به عنوان پایتخت ساحلی کشور ۲۰۰۰ کیلومتر با پایتخت سیاسی و مراکز اقتصادی فاصله دارد در حالی که تمام پروژههای آببر از جمله فولاد، پتروشیمی و غیره باید مانند دیگر نقاط مشابه در دنیا در کنار دریا و سواحل قرار گرفته و توسعه یابد، چرا که با کمبود منابع آبی مواجهاند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه تجارت و صید صنعتی منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: نظام تصمیم گیری و مدیریت حکمرانی کشور باید به این موضوع توجه کند که به ناچار و با توجه به مسائل مختلف باید پروژههای بزرگ از جمله لجستیک، راه آهن، فرودگاه، جاده ترانزیتی ساحلی و غیره به سرعت در مناطق ساحلی به ویژه در سواحل مکران شکل گرفته و سرعت اجرای این پروژهها افزایش یابد. البته راه آهن چابهار - زاهدان یکی از این زیرساختهاست که با وجود تامین مالی مناسب سرعتی که باید داشته باشد را نداشته است و تاکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آن مشاهده میشود، اما این پروژه و دیگر پروژههای مذکور باید در راستای اقتصاد دریا و توسعهای مکران به سرعت در دستور پیگیری قرار بگیرد.
گلشنی با اشاره به سواحل مکران به عنوان یکی از مهمترین مناطق مورد نیاز برای توسعه و چابهار به عنوان نقطه ثقل آن گفت: در ۱۶ محوری که رهبر انقلاب در دهه ۸۰ برای سواحل مکران مطرح کردند بحثها و طرحهای مختلفی در حوزه اقتصاد دریامحور از سوی ایشان مورد اشاره قرار گرفته است و با توجه به اینکه چابهار دقیقا روبهروی اقیانوس قرار گرفته جا دارد روی این مساله بیش از پیش کار و تلاش کنیم که البته در این میان مناطق آزاد سیستان و بلوچستان، سرخس و چابهار میتوانند مثلثی کارآمد و کارساز برای تشکیل و تکمیل کریدورهای تعریف شده در این منطقه باشند و از سوی دیگر سرمایه گذاران داخلی و خارجی را جذب کنیم تا در حوزههای تعریف شده مذکور با نگاهی نو وارد شده و ظرفیتها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: البته در این میان باید نوع حکمرانی را به گونهای اصلاح کنیم تا متقاضیان و سرمایه گذاران در هزار توی مجوزها گیر نکنند تا بتوان توسعه سواحل مکران را هرچه سریعتر به چشم دید.
انتهای پیام/.