وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت خودرو به تدریج تا پایان سال کاهش خواهد یافت، گفت: قیمتهای کنونی بازار خودرو غیر منطقی است و باید کاهش یابد.
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک، سیدرضا فاطمی امین، در آیین افتتاح خط تولید خودروی تارا اتوماتیک در جمع خبرنگاران افزود: یکی از اولویتهایی که از روز نخست حضور در وزارت صنعت، معدن وتجارت دنبال کردهام، رسیدگی به گلوگاهها و شناسایی موانع صنعت خودرو بوده است.
وی قول داد: سال آینده تولید خودرو به قدری زیاد خواهد شد که دیگر نیازی به قرعه کشی نباشد و قرعهکشی محلی از اعراب نداشته باشد.
فاطمی امین ادامه داد: برنامه دقیقی مبتنی بر 9 طرح در این صنعت طراحی شده و به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمتهاکاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: تا پایان سال بیش از 100 هزار خودرو بیش از برنامه طراحی شده امسال تولید خواهد شد و براین اساس تولید در سال آینده 1.6 میلیون دستگاه خواهد شد و دیگر قرعه کشی نخواهیم داشت.
فاطمی امین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در باره امکان پذیری صادرات خودرو هم افزود: امسال امکان صادرات وجود داشت، اما به دلیل نیاز داخل از خودرو سازان خواستیم نگاه به داخل داشته باشند گرچه میتواننند قطعات صادر کنند.
وی خاطرنشان کرد: از هم اکنون برای صادرات خودرو برنامهریزی شده و سازمان توسعه تجارت جلسهای را با خودروسازان برگزار کرده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: اکنون سایت گروه صنعتی ایران خودرو در کشور جمهوری آذربایجان فعال است و در چند کشور دیگر نیز در حال فعال کردن هستیم و خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.
فاطمی امین از فعال سازی یکی از خطوط در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آبان ماه به کشوری که دو خط خورو سازی فعال داریم، سفر خواهم کرد و با نخست وزیر و صنعت گران این کشور ملاقاتهایی خواهیم داشت تا خطوط ایران خودور و سایپا فعال شوند.
فاطمی امین همچنین در خصوص واردات خودرو هم تصریح کرد: واردات خودرو در مجموع میتواند برای این صنعت مفید باشد، اما در مقطع کنونی و به دلیل اینکه تعادل ارزی کشور به هم میریزد، مناسب نیست.
وی یادآور شد: اکنون صنعت خودرو با مشکلاتی مواجه است و از مدیران صنعت خواستهایم کیفیت تولید و همچنین رضایت مشتریان را افزایش دهند. عرضه خودرو در بورس نادرست است
وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین عرضه خودرو در بورس را مفهومی نادرست برشمرد و یادآور شد: بورس سازوکاری برای کامودیتیها و کالاهای پایهای دارد و خودرو به هیچ عنوان در مصداق آن قرار نمیگیرد.
در این مراسم علاوه بر وزیر صنعت، معاون امور صنایع وزارتخانه، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، برخی نمایندگان مجلس، مدیرعامل ایران خودرو و اعضای انجمنهای خودروسازان و قطعه سازان خودرو حضور داشتند.
پروژه خودروی پژو 301 قرار بود با همکاری فرانسویها راهی جادهها و خیابانهای ایران شود که تحریمهای آمریکا مانع آن شد، اما متخصصان ایرانی با استفاده از زیرساختهای فراهم شده توانستند پروژه جدید K 132 را کلید بزنند که محصول نهایی آن با نام تارا به تولید رسید.
درحالی که خروج فرانسویها از فضای خودروسازی ایران پس از دور دوم تحریمهای آمریکا علیه کشورمان، هزینههای زیادی را بر صنعت خودروسازی و قطعهسازی ایران تحمیل کرده و سرمایهگذاریهای زیاد انجام شده را بینتیجه جلوه میداد، اما صنعتگران و مهندسان ایرانی با تلاش خود توانستند در نهایت پروژه پژو 301 را به تارا تبدیل کرده و آن را به نتیجه برسانند. خودرویی که در قالب تهاجمی و متهورانه آن، بلوغ طراحی خودروسازی ایران را نشان میدهد.
این خودرو با 115 اسب بخار قدرت، با استاندارد آلایندگی یورو 5، برخوردار از فرمان برقی، سیستم پایداری الکترونیکی، ترمز بسیار ایمن ESC و سامانه تشخیص غیرمستقیم باد لاستیک (TPMS) است و در ساخت بدنه آن از ورقهای با ایمنی بالا استفاده شده است.
مهمترین ویژگیهای تارا، پاس کردن استانداردهای 85 گانه، تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کمترین ارزبری از ابتدای عرضه به بازار و رعایت مسائل زیست محیطی در فرآیندهای تولید قطعات آن است.
انتهای پیام/.