عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران می گوید گردشگری یکی از پولسازترین صنایع در سطح دنیا است اما کارآفرینان در صنعت گردشگری بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند.
به گزارش عصر گمرک، حیدر حکمت شعار، در اولین رویداد دورهمی مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با محوریت گردشگری دریایی عنوان کرد: صنعت گردشگری همچون هر صنعت دیگری، مجموعهای از همکاران و عرضهکنندگان است که برای رفع یک نیاز مشخص از بازار تلاش میکنند.
به گفته وی گردشگری یکی از پولسازترین صنایع در سطح دنیا محسوب میشود و کشورهایی همانند ویتنام و تایلند و مالزی ... از این فرصت استفاده کافی را میبرند. اگر صنعت گردشگری فعال گردد، همزمان در واقع ۱۸ شغل و کسب و کار نظیر هتلها، رستورانها، دفاتر حمل و نقل مسافر، بومگردیها و در کل بخش عمدهای از بازار فعال میگردند که در هیچ صنعتی این پیوند برقرار نمیگردد.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران افزود: در ارزیابیها وضعیت گردشگری در استانهایی همچون یزد، اصفهان، فارس و تبریز و مشهد و... در حد متوسط و قابل قبولی است ولی وضعیت این صنعت در استان بوشهر با توجه به تاریخچه قوی و پتانسیلهای موجود اصلا خوب و قابل قبول نیست.
حکمت شعار با برشمردن انواع گردشگری گفت: گردشگری فقط دریایی نیست و منحصر به فصل بهار نبوده، بلکه میتوان با ایجاد تجارب جذاب خرماچینی در فصل تابستان و مردادماه نیز گردشگر جذب کرد و در مجموع انواع مختلفی مثل گردشگری مقاومت، گردشگری سیاه (جنگ یا ...)، گردشگری، درمان، مذهب و... وجود دارد.
وی اضافه کرد: لازم به توضیح است که استان بوشهر دارای ظرفیت و پتانسیل همه و یا اکثر گردشگری های متنوع است اما گردشگری دریایی از جمله مهمترین شکل های بالقوه جهت توسعه خوشه صنعتی گردشگری در استان بوشهر و منطقه قلمداد می گردد که البته پیش روی توسعه آن همانند سایر اقسام گردشگری در استان و کشور موانعی جدی وجود دارد.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران در پاسخ به یکی از حضار مبنی بر چرایی ضعف صنعت گردشگری در استان بوشهر، خاطرنشان کرد: این موضوع خیلی مفصل است و میتوان طبق تجربه موجود به مواردی اشاره کرد که بر اساس اولویت و اهمیت عبارتند از: ۱- کم کاری و کم آگاهی خود شهروندان نسبت به پتانسیل های منطقه و کم لطفی و یا بی توجهی خود افراد به استان، ۲- کم کاری و یا کم لطفی برخی از رسانه های ملی نسبت به استان، ۳- نبود یا کمبود کسب و کارهای قوی در صنعت گردشگری برای معرفی ظرفیتها و پتانسیل های منطقه، ۴- عدم درک صحیح دولتها از اهمیت توسعه خوشه صنعتی گردشگری و کمبود حمایت های مادی و معنوی و ضعف زیرساختی شدید. ۵- عدم حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی از سوی دولتها و حاکمان و نبود برنامه ای برای حمایت از توسعه سرمایه گذاریهای خصوصی در زمینه توسعه صنعت گردشگری از منظر زیرساخت ها و ... .
این فعال حوزه گردشگری در ادامه از تجربیات خود در مناطق و کشورهای دریایی سرتاسر دنیا پیرامون توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر عنوان کرد: این بایستی در قالب یک حرکت مردمی و کارآفرینی بدون چشمداشت به حمایت دولتی صورت پذیرد و دولت و حاکمیت نقش تامین کننده امنیت و برخی زیرساختهای حیاتی را بر عهده بگیرد. اگر کارآفرینی چشم به حمایت دولت داشته و انتظار داشته باشد حرکتها از سمت دولت صورت پذیرد، قطعا این نگرش حاصلی جز شکست و عدم تحقق اهداف در بر نخواهد داشت.
حیدر حکمت شعار توضیح داد: از طرفی چون ضعف زیرساختی وجود داشته و حمایت مطلوبی نیز از سوی دولت ها صورت نمی پذیرد بایستی در حد توان و ظرفیت، تیم های نوآور بکوشند تا برای مسائلی که تحت کنترلشان بوده ایده ها و راه حلهایی خلاقانه ارائه نمایند و چون کمتر کاری صورت پذیرفته است با اندک اقدامات موثر در این زمینه میتوان منافع بسیاری را ایجاد کرد و کافی است محصول یا خدمت مدنظر ارزش کلیدی و منحصر به فرد مورد نیاز مشتری را ارائه نماید.
وی با اشاره به تجربیات خود خاطرنشان کرد: گردشگران مرفه داخلی و علی الخصوص خارجیها به شدت از تجملات و تکنولوژی سطح بالا و اسکان در هتل های مجلل و مناطق سرسبز و... فراری هستند و تمایل بسیار شدیدی به بهره گیری از ظرفیتهای موجود داشته و شدیدا طرفدار سادگی هستند و تجربه کردن محصولات ارگانیک و بهره گیری از بومگردی ها و مشارکت در ساخت صنایع دستی و ماهیگیری و... را به شدت طلب می کنند و عمیقا از دیدن طبیعت بکر و البته مشاهده دریا و ساحل خلیج فارس لذت می برند.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ادامه داد: البته لازم به ذکر است همه گردشگران داخلی و خارجی در عین حال سادگی دوستی و دوری از تکنولوژی و تجملات به شدت از سرویس بهداشتی نامناسب بیزارند و همواره در استان بوشهر از این مسئله گلایه دارند که این تصویر مطلوبی از استان و مدیریت شهری آن ارائه نمی دهد و حل آن نیز آنچنان پیچیده به نظر نمیرسد.
این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: پس میتوان گفت استان بوشهر خصوصا با دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس جذابیت بسیار بالایی داشته و کارآفرینان بایستی مبتنی بر فناوری، ارزش های منحصر به فرد و در عین حال فرصتهای تجربه لذتبخش و سادهای برای گردشگران فراهم آورند که به سهم خود از این صنعت بهره لازم را ببرند و همچنین استان بوشهر را بهتر معرفی نمایند.
حکمت شعار تاکید کرد: نکته پایانی اینکه کارآفرینان در صنعت گردشگری بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند و با هوش فرهنگی و کارآفرینی بالا، عاشقانه با کسب و کار خود زندگی نمایند تا کسب و کار پایدار و گردشگری پایدار تحقق یابد.
بنا به این گزارش، اولین رویداد دورهمی با محوریت گردشگری دریائی با حضور «حیدر حکمت شعار»، از فعالان با سابقه صنعت گردشگری و عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران، به عنوان مهمان و به همّت سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.