لطفالله سیاهکلی گفت: اگر تعرفه اصلاح نشود، فلسفه لایحه واردات خودروی دست دوم دولت زیر سوال میرود. اصل موضوع آن است که با ارزی که داریم نمیتوانیم خودروی زیادی وارد کنیم. با تعداد کم خودرو امکان تنظیم بازار وجود ندارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به برخی ابهامات در مورد خودروهای وارداتی بازیکنان تیم ملی در بندر بوشهر گفت: خودروهای مذکور طبق مصوبه هیئت دولت مشکلی برای ترخیص ندارند.
در مورد اینکه چرا روند واردات خودرو به کشور همچنان کند پیش میرود و خودروی خارجی جدیدی تحویل مشتریان نشده است، سناریوهای مختلفی وجود دارد. در این بین، سهسناریو اصلی وجود دارد که عبارتند از: «مخالفت پنهان با واردات خودرو»، «چالش ارز» و «نقش مافیا در کندی واردات».
طبق بخشنامه دفتر واردات گمرک، تسری ماخذ حقوق ورودی و ممنوعیت واردات خودرو سواری بالای ۴۰ هزار دلار به ثبت سفارش های معتبر در زمان ورود به اماکن گمرکی، مناطق اقتصادی ویژه و آزاد ابطال شد.
واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط زیست دارد همچنین باید منشاء ارز واردات خودرو به تایید بانک مرکزی برسد .
عباس علی آبادی در گفتوگویی در مورد واردات خودرو، گفت: واردات یکی از ابزارهای مدیریت و کنترل بازار است؛ مجلس نقطه نظرات خود را در این حوزه ارائه کرده و به تازگی نیز مصوبهای در این حوزه داشته است، ما مصوبات را رعایت خواهیم کرد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه هنوز خودروهای وارداتی بدست مشتریان نرسیده است، گفت: ۴ هزار دستگاه خودرو وارد گمرک شده و تعداد قابل توجهی هم در انتظار دریافت تاییدیه استاندارد هستند.
بررسی بازار نشان میدهد که قیمت خودرو نسبت به ۴ روز پیش با کاهش محسوسی مواجه شده است؛ به طوریک ه در خودروهای داخلی شاهد کاهش میانگین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمتها هستیم
غلامی اظهار کرد: مهمترین پرونده سال ۱۴۰۱ سازمان اموال تملیکی، پرونده فروش ۱۰۶۲ دستگاه خودرو سواری وارداتی بود که با دستور شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و پس از سفر ریاست قوه قضاییه به استان بوشهر و بازدید از وضعیت نامناسب نگهداری این کالاها، رای این پرونده صادر و تمامی این دستگاهها در مزایدههای سراسری سازمان اموال تملیکی به فروش رسید. حدود ۵ هزار میلیارد ...
امیرحسن کاکایی؛ عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره این مناظره معتقد است؛ در این مناظره ما شاهد سخنان پوپولیستی بودیم و به نظر میرسد برخی از صحبتها هم به درستی منعقد نشدند. کاکایی در مورد واردات خودروی دستدوم و اینکه آیا واقعا فرقی بین لندکروز دستدوم و ۲۰۶ وجود ندارد گفت: مسلما که فرق دارد و میتوان در ایران هم لندکروز وارد کرد ...
در نهایت اواخر سال گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، خبر داد که ۱۰۰هزار خودرو وارد کشور خواهند شد که منشأ ارز آن باید خارج از کشور باشد. این بدان معنا بود که در نهایت بانک مرکزی حتی یک دلار به واردات خودرو تخصیص نداده است.
بازار خودروی کشور در حال حاضر با عدمتعادل بین عرضه و تقاضا مواجه است و بهخصوص با توجه به فریز پنجساله واردات از یک سو و ضعف کیفی خودروهای داخلی از سوی دیگر، تشنه واردات است و در این بین، با توجه به قیمت پایینتر و ارزبری کمتر دستدومها، شهروندان بیشتری میتوانند نسبت به خرید خودروی خارجی اقدام کنند.