وزیر بنادر و کشتیرانی و آب راههای هند با توضیح اینکه بندر چابهار یکی از مهم ترین مکانها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود، از برنامه این کشور برای تبدیل بندر شهید بهشتی چابهار به یک قطب ترانزیتی خبر داد.
معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی از پیگیری برای رفع موانع امضای قرارداد ۱۰ ساله واگذاری اپراتوری بندر چابهار با طرف هندی خبر داد.
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در سفر به هند، ضمن انجام ملاقاتهای متعدد با مسئولان ارشد اقتصادی این کشور و بررسی برخی موانع و چالشهای موجود در همکاریهای اقتصادی، راهکارهای توسعه روابط و زمینههای همکاری میان دو کشور و شرکتهای بخش خصوصی را مورد ارزیابی قرار داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به اهمیت کریدور شمال- جنوب، کشورهایی از جمله روسیه، چین و هند به دنبال سرمایهگذاری و تکمیل این کریدور در بخش راه آهن رشت- آستارا بوده و هستند اما علیرغم ابراز تمایل این کشورها، تامین مالی از منابع داخلی هم در حال انجام است.
خط منظم کشتیرانی کانتینری بین بنادر «ناواشیوا» و «کاندلای هندوستان» به «بندر چابهار» و بالعکس و نیز «بندر چابهار» به «جبل علی» و بالعکس برقرار و نرخ تردد شناورها در مسیرهای مربوطه اعلام شد.
عضو اتاق ایران و روسیه گفت: برای فعالسازی کریدور شمال_جنوب، مورد نخست تامین و تجهیز زیرساخت ها و مورد دوم کاهش هزینه ها از سوی راه آهن و سازمان بنادر است.
یک رسانه هندی نوشت، طی هفته گذشته، دهها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شدهاند و میتوان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محمولههای تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: مطمئنا عدم توجه به ظرفیتهای بندر چابهار و همچنین عدم مساعی دولت هند و بخش خصوصی آن کشور برای افزایش ترافیک کالا و کانتینر، خصوصا انتقال محمولههای دولتی به مقاصد افغانستان و سایر کشورها از طریق بندر چابهار؛ روند فعالیت اپراتور و سرمایه گذار هندی مشغول در بندر چابهار را با چالش مواجه خواهد کرد.
ایران و هند یک مسیر مستقیم تجارت کالا بین بندر چابهار ایران و دو بندر ناواشیوا و کاندلا در غرب هند راهاندازی میکنند تا پاکستان را دور زده و کالاها را به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی برسانند.
نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: استفاده مطلوب از بندر چابهار و احیاء کریدور شمال- جنوب از طریق آن فرصتی طلایی برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.
در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی کشورمان با معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان، مواردی نظیر رشد 84 درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال 2021 و مدیریت هوشمند از طریق پهپادها در حوزه حمل و نقل و کشاورزی مطرح شد.
دهلینو درحالی از چابهار و بازگشت مجدد برای تکمیل زیرساختها و بهرهبرداری از این بندر سخن میگوید که مشکلات بزرگی بر سر راه بازگشت عملی و فاصله گرفتن از شعار در این مسیر وجود دارد.
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به تولید دو تا 2.2 میلیون تن برنج در سال جاری، احتمالا برای تأمین نیاز کشور باید حدود یک میلیون تن برنج وارد شود.