plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

کریدور تجاری شمال به جنوب جدید؛ هند- ایران – ارمنستان

کریدور شمال به جنوب از طریق ایران و ارمنستان و گرجستان به دریای سیاه، برای هند مزیت های بالقوه ای دارد. در این مسیر تجاری دولت باکو کنار گذاشته خواهد شد.
کریدور تجاری شمال به جنوب جدید؛ هند- ایران – ارمنستان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، کریدور شمال به جنوب از طریق ایران و ارمنستان و گرجستان به دریای سیاه، برای هند مزیت های بالقوه ای دارد. در این مسیر تجاری دولت باکو کنار گذاشته خواهد شد.
گفته می‌شود از این کریدور سالیانه حدود ۲۵٠ میلیارد دلار محصولات هندی و چینی و آسیای شرقی به مقصد اروپا تراتزیت خواهد شد،  پیش‌بینی شده سهم ایران در ترانزیت کالا حدود ۴٪  و تولید حدود ۱۵٪ باشد
‌بدین معنا که تقریبا سالی ۱٠ میلیارد دلار درامد مکفی ایران از تراتزیت کالاست و هچنین راه اندازی این کریدور در حدود ۱۵٪ بر روی تولید ناخالص ملی در بلند مدت تاثیر خواهد داشت.
به نقل از وبگاه "اوراسیا نت"، بر اساس اعلام وزارت خارجه ارمنستان، نشست 20 آوریل با حضور معاونان و دستیاران مختلف در وزارتخانه های خارجه سه کشور، و عمدتا بر "مسائل اقتصادی و کانال های ارتباطی منطقه ای" متمرکز بود. طرفین در این نشست توافق کردند که رایزنی ها را در قالب سه جانبه ادامه دهند.
در شرایط سه جانبه، محور احتمالی نشست ایران-هند-ارمنستان بر تجارت متمرکز است، به ویژه یک مسیر تجاری که با اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان، دسترسی کالاهای هندی به بازار غرب را تسهیل می کند و به نوعی آذربایجان را از مسیر تجاری هند با اروپا کنار می گذارد و به جای آن ارمنستان و گرجستان را جایگزین می کند.
روزنامه هندی اکونومیک تایمز به مناسبت این رویداد نوشت: کریدور خلیج فارس-دریای سیاه به خوبی با برنامه های هند مطابقت دارد زیرا دهلی نو به دنبال حذف و کوتاه کردن مسیرهای اضافی برای رسیدن به اروپا، دور زدن کانال سوئز و اجتناب از تاثیر منفی رویارویی روسیه و غرب است 
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcg.393rak9n7pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما