نشست بهرهبرداری از کریدور شمال ـ جنوب با تکیه بر مزایای منطقه آزاد انزلی برگزار شد.
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک، با حضور معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر، رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی، و حضور مجازی هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی ایران ـ روسیه، خلیلی دیلمی رییس اتاق بازرگانی اسکاندیناوی ـ ایران، یحیی ضیایی مهرجردی دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران، الکساندر شاروف مدر شرکت نفت خیم ترانس، آقامیر رمضان اف نماینده شرکت(sbz)؛ نشست تخصصی بررسی سازوکار تسهیل و توسعه فرایند نقل و انتقال کالا از مسیر کریدور شمال ـ جنوب با محوریت بنادر منطقه آزاد انزلی، در دفتر هلدینگ امجد پویش واقع در تهران برگزار شد.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به برنامه های کلان سازمان منطقه آزاد انزلی در مسیر فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب در قالب انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادهای همکاری با ذی نفعان کریدور در کشورهای روسیه،هند و قزاقستان،تشکیل شورای لجسیک و کارگروه فعال سازی کریدورهای بین المللی؛ ارائه بسته های حمایتی ـ تشویقی به فعالین اقتصادی؛ ایجاد و توسعه زیرساخت مختلف بندری، تأکید کرد: حلقه مفقوده فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری ایران است که به عنوان مهمترین پروژه سازمان در کنار ایجاد اسکه کشتی رو رو، در سطح ملی، در دستور کار قرار دارد.
امین افقی با اشاره به امکانات و تجهیزات موجود در اسکله ها،انبارها و سیلوهای مختلف فعال و در حال احداث در پسکرانه بندر کاسپین، از امکان ایجاد ترانزیت ریلی کالا تا ایستگاه رشت و از آن نقطه به این منطقه خبر داد و افزود: اقتصاد دریا محور و ایفای نقش محوری در تسهیل و توسعه همکاری های منطقه ای برپایه کریدور شمال ـ جنوب و سایر مسیرهای ترانزیت بین المللی از اصلی ترین راهبردهای سازمان منطقه آزاد انزلی است و در این راستا از هر گونه افزایش حضور شرکت های خارجی جهت بهره برداری از این مزیت های قانونی،امکانات و خدمات استقبال می کنیم.
هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان ظرفیت های موجود در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب جهت گسترش همکاری های بین المللی، اضافه کرد: اصلی ترین راهکار توسعه مراودات از این مسیر بین المللی برگزاری نشست های تخصصی میان مدیران بخش دولتی و خصوصی است به حدی که ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم میان بخش خصوصی و دولتی دو طرف جهت سرعت بخشیدن به فرایندهای موجود به عنوان یک پیش نیاز اساسی از سوی این اتاق در حال پیگیری است و مجموعه اتاق ایران-روسیه آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری در راستای رفع مشکلات و دغدغه های فعالین اقتصادی از مراجع دولتی و نهادهای خصوص دو کشور اعلام می کند.
داود تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در این نشست با اشاره به امکانات، خدمات و تجهیزات مجموعه تحت مدیریت خود در سطح بنادر دریای کاسپین، عدم وجود اتصال ریل به بندر کاسپین را تنها مسئله در مسیر تسهیل و توسعه ترانزیت کالا در کریدور شمال ـ جنوب قلمداد نکرد و افزود: عدم همکاری میان نهادهای دیگر ایرانی با طرف روس؛ برخوردهای سلیقه ای در خصوص اجرای قانون در بنادر مختلف که ضرر آن متوجه صاحبان کالا است؛ در اولویت بودن تردد مسافر در مسیر آزادراهی شمال کشور که باعث کندی و عدم امکان افزایش تعداد حمل و نقل کالا با کامیون می شود؛ قرار گرفتن بنادر ایران در شهر و مراکز تجمع جمعیتی و تردد گردشگران؛ رقابتی نبودن عوارض نقل و انتقال کالا از مسیر ایران؛ نبود برنامه کلان در زنجیره تأمین کالا از مهمترین مشکلات پیش روی فعال سازی کریدور شمال-جنوب است چراکه اولویت اصلی این مسیر ترانزیت کالا،افزایش و سرعت بخشیدن به حمل و نقل کالا با کشورهای اوراسیا و اروپایی می باشد نه ارتباط صرف به روسیه.
سید جلیل جلالی فر عضو هیأت رییسه اتاق ایران و روسیه نیز که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت با ارائه تحلیلی از درصد ناچیز سهم ایران در صادرات کالا به بازار روسیه، عدم توجه به شاخص های زنجیره تأمین کالا را از مهمترین مشکلات پیش روی افزایش بهره وری در کریدور شمال ـ جنوب ارزیابی کرد و گفت: شرکت های بخش خصوصی ایرانی و روس در حال رایزنی به منظور ایجاد مسیر ریلی مسکو به آستارا؛ احداث زیرساخت های انبارداری و ارائه خدمات آزمایشگاهی به فعالین اقتصادی در بنادر روسیه می باشیم اما در کنار این مسائل، اولویت نخست بهره برداری هر چه سریعتر از مسیر ریلی به منطقه آزاد انزلی به عنوان یک زیرساخت حائز اهمیت ویژه است.
اصغر امانی با بیان سابقه مراودات و تعاملات منطقه ویژه اقتصادی و سپس منطقه آزاد انزلی با کشور روسیه ظرف حدود سه دهه گذشته اظهار داشت: ایجاد ارتباط میان کشورهای آسیا با اروپا مهمترین عامل ایجاد همکاری منطقه ویژه اقتصادی انزلی و آستراخان را در دهه هفتاد تشکیل می داد و این در حالی است که علی رغم گذار دو دهه ای از انعقاد تفاهم نامه ایجاد کریدور شمال ـ جنوب و حضور کشورهای عضو در پیمان شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، هنوز شاهد بهره برداری کامل از این مسیر ترانزیتی مهم بین المللی نمی باشیم.
انتهای پیام/.