آمارهای سایت یکتانت نشان میدهد هر کاربر ایرانی اینترنت بهطور متوسط روزی ۳۵ تبلیغ تماشا میکند و تقریبا شاهد اجرای ۳۳۰ کمپین تبلیغاتی در هر روز هستیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، خرید کردن سومین دلیل عمده ایرانیان برای مراجعه به اینترنت است. نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد کاربران ایرانی حتی بیشتر از وقتگذرانی، دنبال کردن اخبار و حتی گوش دادن به موسیقی برای خرید کردن سراغ اینترنت میروند. مسئلهای که نشان میدهد همزمان با رشد سریع بازاربای دیجیتال در سراسر جهان، در ایران خودمان هم شاهد شکل گرفتن رقابتی سخت و تنگاتنگ در هستیم.
سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیارد بار تبلیغات در سایتهای ایرانی به نمایش درآمد و بیش از ۱۲۰ هزار کمپین تبلیغاتی برای کاربران ایرانی روی بیشتر اینترنت اجرا شد. این یعنی هر کاربر اینترنت بهطور متوسط روزی ۳۵ تبلیغ تماشا میکند و تقریبا شاهد اجرای ۳۳۰ کمپین تبلیغاتی در هر روز هستیم. رازهایی درباره بازاریابی دیجیتال در دنیا
بازاریابی دیجیتال برای اولین بازاریابی در سال ۱۹۹۴ مورد استفاده قرار گرفت و حالا پس از گذشت ۳۰ سال، ۶۵ درصد صنعت تبلیغات را بهخود اختصاص داده است. شرکتها در کل سال ۲۰۲۲ میلادی، روی همرفته ۵۸۰ میلیارد دلار صرف تبلیغات دیجیتال کردهاند و پیشبینی میشود این عدد امسال حداقل هشت درصد افزایش پیدا کند.
هزینه تبلیغات دیجیتالی در دنیا تا سال ۲۰۲۶ ممکن است با رشد ۴۴ درصدی نسبت به سال گذشته، به رقم شگفتانگیز ۸۳۵ میلیارد دلار برسد در حالی که هزینه تبلیغات غیردیجیتال احتمالا بدون تغییر باقی خواهد ماند. آمریکای شمالی بیشترین بودجه صرف شده برای تبلیغات دیجیتال را با عدد ۲۳۸ میلیارد دلار در اختیار دارد. آسیا با ۱۲۶ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته و سهم قاره استرالیا ۹۶.۵ میلیارد دلار است. اروپا با ۹۹ میلیارد دلار و آمریکای جنوبی با ۱۵ میلیارد دلار در رتبههای بعدی هستند. با اینکه سهم تبلیغات دیجیتال در خاورمیانه و شمال آفریقا حدود شش میلیارد دلار تخمینزده میشود، اما این مسئله را میتوان نشانهای از بکر بودن بازار تبلیغات دیجیتال در این نقطه دنیا دانست.
تبلیغات دیجیتال در عصری که مردم ناچار هستند برای رفع نیازهای خود از دستگاههای الکترونیکی و اینترنت استفاده کنند و زمان زیادی را با آنها بگذرانند و فضای پیشرو دیگر مختص سن یا قشر خاصی نیست، قطعا پتانسیل پیشرفت زیادی پیشرو خواهد داشت. رازهایی درباره بازاریابی دیجیتال در ایران
یکتانت بهعنوان مهمترین بازیگر صنعت تبلیغات دیجیتال در گزارش سالیانه خود آمارهای شگفتانگیزی از وضعیت فعلی صنعت بازاریابی دیجیتال و آینده پیشروی آن ارائه داده است. بهعنوان مثال در این گزارش آمده ایرانیها بهطور میانگین روزانه ۱۶۹ دقیقه از اینترنت استفاده میکنند و ۸۷ درصد افراد برای ورود به اینترنت و شبکههای اجتماعی سراغ تلفن همراه خود میروند.
مجموع تعداد بازدید کانالهای ایرانی تلگرام در سال ۱۴۰۱، از مرز ۵۹۰ میلیارد گذشته است و بیش از ۷۸۰ هزار فروشگاه در شبکههای اجتماعی ایرانی و خارجی فعالیت داشتهاند. در بخشی از گزارش یکتانت آمده: خرید اینترنتی سومین دلیل ایرانیان برای استفاده از اینترنت است.
خرید اینترنتی حتی بالاتر از خدمات بانکی، تماشای فیلم، سریال و ویدئو، دنبال کردن اخبار، گوش دادن به موسیقی، کسب اطلاعات درباره اجناس و قیمت آنها، تحقیق درباره مقاصد تفریحی و گردشگری و حتی بازی کردن قرار گرفته است. طبق آمار یکتانت، میزان استفاده کاربران از دستگاههای موبایل برای وبگردی روند افزایشی داشته و از ۷۴ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۸۹ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. ۱۱ درصد کاربران هم برای دسترسی به اینترنت از دسکتاپ استفاده میکنند.
یکتانت در گزارش خود به جزییات بیشتری اشاره کرده که بهطور ویژه میتواند برای فعالان بازار تبلیغات دیجیتال مورد توجه قرار بگیرد. مهمترین بخش گزارش احتمالا این نکته است که براساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت پژوهش بازار امروز، ۶۶ درصد ایرانیها حداقل به یکی از روشهای تبلیغات دیجیتال اعتماد دارند. از هر سه تبلیغ نمایش داده شده در وب فارسی، یکی به موضوعات زیبایی یا مالی و سرمایهگذاری مربوط میشود
تبلیغات در وبسایتها و تبلیغات در گوگل سهم بیشتری از اعتماد کاربران ایرانی اینترنت را بهخود اختصاص دادهاند. تبلیغات در شبکههای اجتماعی رتبه سوم را دارد و تبلیغات در اپلیکیشنها و تبلیغات پیامکی در آخر جدول حضور دارند. این مسئله میتواند به تنهایی تفاوت سرمایهگذاری و پرداخت هزینه برای بازاریابی دیجیتال در دو روش تبلیغات در وبسایتها و ارسال پیامک تبلیغاتی را نشان دهد. شگردهای بازاریابی اینترنتی در ایران
یکتانت در بخشی از گزارش خود نوشته: به دورهای رسیدهایم که افراد جامعه برای هر مسئلهای، پاسخ را در وبسایتها جستجو میکنند. تعدد و تنوع وبسایتهای ایرانی، امکانات زیادی را برای کاربران فراهم کرده است و این مورد باعث شده وبگردی، یکی از عادتهای روزمره مردم باشد و ساعات زیادی را در این فضا با اهداف مختلف بگذرانند. چه چیزهایی در فضای وب فارسی وجود دارد که ممکن است توجه کاربران را به سمت یک کسبوکار خاص جلب کند؟
یکتانت پاسخ این سوال را هم در گزارش خود گنجانده است: تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وبسایتهای ایرانی در سال گذشته از مرز ۸۰۰ میلیارد بار گذشته و از طرف دیگر شاهد فعالیت بیش از چهار هزار نمایشدهنده تبلیغات در بستر وب فارسی هستیم.
سایتهای سیاسی و اجتماعی در کنار سایتهای حوزه آهنگ و موسیقی، بیشترین سهم بازدید کاربران از تبلیغات را به خود اختصاص دادهاند. بیش از یکسوم بازدیدهای تبلیغات وب در سایتهای «سیاسی و اجتماعی» و «آهنگ و موسیقی» انجام گرفته. این یعنی اگر روی بازاریابی دیجیتال حساب باز میکنید، چنین سایتهایی زودتر میتوانند کسبوکار شما را به خواستهتان برسانند. سایتهای سینما، فیلم و سریال در رتبه سوم هستند. سایتهای حوزه اقتصادی، مالی و سرمایهگذاری بهشکلی غافلگیرکننده از این منظر رتبه خوبی ندارند.
میانگین ماهانه تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وبسایتهای ایرانی در سال ۱۴۰۱، از مرز ۷۰ میلیارد مرتبه گذشته است و آمارها نشان میدهند هر کاربر ایرانی بهطور متوسط روزانه ۳۵ تبلیغ در سایتهای ایرانی میبیند. یکتانت در بخش دیگری از گزارش خود نوشته، ۴۰ درصد از کل بودجه صرف شده برای تبلیغات در وب به سه موضوع مالی و سرمایهگذاری، زیبایی، سفر و گردشگری اختصاص پیدا کرده است. کسبوکارهایی که بابت این تبلیغات پول خرج کردهاند، قطعا انتظار دارند نتیجه بگیرند.
یکتانت تایید میکند پارسال، از هر سه تبلیغ نمایش داده شده در وب، یکی به موضوعات زیبایی یا مالی و سرمایهگذاری مربوط میشد. موضوعات سلامت و پزشکی، ارزهای دیجیتال، سفر و گردشگری، آموزشی رتبههای سه تا شش را در اختیار دارند. مد و پوشاک، خردهفروشی آنلاین، لوازم خانه و سبک زندگی، خدمات، تکنولوژی، غذا و حملونقل نیز به فراخور سهمی در تبلیغات دیجیتال به نمایش درآمده سال گذشته داشتهاند.
کمپینهای تبلیغاتی ساخته شده روی بستر وبسایتهای ایرانی پارسال، از مرز ۱۲۰ هزار مورد گذشت. یعنی کاربران هر روز بهطور میانگین شاهد اجرای بیش از ۳۳۰ هزار کمپین تبلیغاتی بودهاند. آمارهای یکتانت نشان میدهد تمایل برندها برای برگزاری کمپینهای تبلیغاتی روی بستر وبسایتها در نیمه دوم سال بیشتر میشود، اما دستکم ۵۰ درصد کسبوکارهای که به تبلیغات دیجیتال بر بستر وب روآوردهاند، هدفی غیر از فروش آنلاین داشتهاند و بیشتر دنبال جذب ترافیک ورودی، آگاهی از برند، جمعآوری لید، نصب اپلیکیشن و... بودهاند.
گزارش یکتانت به جزییات ریز و دقیق دیگری هم اشاره میکند که حاوی اطلاعات عبرتآموزی زیادی است. مثلا در این گزارش آمده میزان بازدید صفحات وب فارسی از طریق موبایل نسبت به کامپیوتر پیشی گرفته و همین مسئله نشان میدهد اگر تبلیغات خود را از نظر فرم و محتوا برای نمایش روی صفحه موبایل سازگار کنید، شانس موفقیت تبلیغات دیحیتال بالا خواهد رفت. همچنین دقت در نوع رفتار کاربران نشان میدهد ترافیک وبسایتها روی موبایل در ساعتهای دو بعد از ظهر و ۱۱ شب معمولا به بالاترین میزان ممکن میرسد.
انتهای پیام/.