یک مقام مسئول در سازمان راهداری گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد مقرر شده بود ۵۰ دستگاه ماشینآلات راهداری خریداری شود که تاکنون هپکو هیچ تضمین بانکی ارائه نداده است.
به گزارش عصر گمرک به نقل از تجارت نیوز، عباسعلی بنیاسدی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، با بیان اینکه طبق مصوبه شورای اقتصاد در راستای کمک به شرکت هپکو مقرر شد که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ۵۰ دستگاه ماشینآلات راهداری از این شرکت خریداری کند، گفت: برای رفع مشکلات شرکت هپکو مقرر شد در قالب ارائه تضامین بانکی و معاملاتی و همچنین طبق قرارداد منعقد شده سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ۵۰ دستگاه ماشینآلات از این شرکت خریداری کند که تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.
او ادامه داد: طبق آیین نامه شورای اقتصاد باید برای انجام معاملات و در مقابل این پیش پرداخت یک ضمانتنامه بانکی و معتبر ارائه شود که با وجود گذشت چهار هفته از زمان قرارداد تاکنون هیچ ضمانتنامههای بانکی به سازمان راهداری ارائه نشده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای توضیح داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تاکنون معادل ۲۵ میلیارد تومان پیشپرداخت برای خرید این ماشینآلات پرداخت کرده اما هنوز ضمانتنامهای ارائه نشده است.
بنیاسدی بیان کرد: طبق آخرین صحبتی که با مدیرعامل هپکو انجام شده مقرر شد تا چند روز آینده این ضمانتنامه پرداخت شود تا همکاری لازم با این شرکت انجام شود.
او افزود: این مصوبه تنها برای کمک به شرکت هپکو بوده و تنها قرار بود که ۵۰ دستگاه خریداری شود و سازمان راهداری تمامی این ادعاها که قرار بوده هزار دستگاه یا ۶۰۰ دستگاه خریداری شود را به صورت کامل رد میکند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بیان کرد: هم اکنون سازمان راهداری نیازی برای خرید ماشینآلات راهداری ندارد و این تعداد هم برای کمک بوده و در حال حاضر بسیاری از ماشینآلات سازمان راهداری توسط مهندسان ایرانی اورهال شده است.
براساس این گزارش چندی پیش مهریاری مدیر کل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات سازمان راهداری اعلام کرده بود: در حال حاضر به دلیل وجود تحریمها امکان ورود و خرید در کشور فعال وجود ندارد که به همین دلیل تمرکز در استفاده بهینه از ماشینآلات موجود و بازسازی و اورهال آنها قرار داده شده است.
او ادامه داد: در این خصوص از تولیدکنندکان داخلی حمایتهای لازم انجام شده تا بتوانیم خودمان تولیدات را در داخل کشور داشته باشیم. با توجه به اینکه سن ناوگان ماشینآلات راهداری خراسان جنوبی متوسط ۲۶ سال و از متوسط جهانی بالاتر است نیازمند برنامهریزی برای بازسازی و نوسازی ناوگان است.
مهریاری بیان کرد: ابتدای سال ۱۴۰۰ بابت بازسازی اساسی، تعمیرات، سرویس و نگهداری ماشین آلات استان ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده تا در ادامه روند این فعالیت ها بتوانیم اعتبارات بیشتری را جذب کنیم.