قیر تهاتری، بعنوان اقدامی حمایتی از سوی دولت و مجلس می تواند روند توسعه و مرمت راه های روستایی را هموار، رضایت طبقات محروم را فراهم و وعده دولت سیزدهم در مقابله با گرانی و ثبات قیمت ها را محقق کند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: رقم فرار سرمایه از کشورمان به ترکیه در چند سال گذشته بسیار چشمگیر بوده و شاهد فرار سرمایه به سمت امارات هم هستیم این درحالی است که باید با مشوقهای جذاب نه تنها سرمایه داخلی را در کشور حفظ کنیم بلکه به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی به مناطق آزاد باشیم.
عملکرد صنعت بیمه در ۱۰ ماهه سال جاری نشان می دهد که شرکت های بیمه کشور در مجموع سودی حدود ۱۰۰ درصدی را از محل فروش حق بیمه تولیدی در قبال پرداخت خسارت کسب کرده اند.
کارشناس و پژوهشگر اقتصاد شهری گفت: فساد موجود باعث شده تنِ بازار مسکن را قانقاریا بگیرد و شدت این بیماری که خود را در سال 95 نشان داد، باعث شده پای اقتصاد ایران هم قطع شود؛ در دورهای که تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه به بیش از 2 میلیون واحد رسیده بود، همچنان شاهد افزایش بهای مسکن بودیم، طوریکه در برخی سالها به 100درصد هم رسید.
چالش های فراروی تجارت با کشورهای همسایه قدمتی چند دهه ای دارد و بی توجهی به موقعیت شمال در کریدور تجارت، هزینه های صادرات و بازاریابی را چند برابر کرده است.
ایران برای پیوستن به کریدور اقتصادی ایران و چین، CPEC، ابراز علاقه کرد، اما سرمایهگذاری بالقوه عربستان در یک پالایشگاه نفت در گوادر ممکن است مانع از حضور ایران شود.
مدتی است که با دهه از دسترفته اقتصاد ایران آشنا هستیم. دهه نود خورشیدی تلاطم شدید در اقتصاد و عدم اطمینان به آینده را همراه با تحریمهای اقتصادی، کاهش شدید سرمایهگذاری و افزایش فساد اداری و اقتصادی بههمراه داشت.
بیشترین عقبگرد شاخص کل بورس از ۵بهمنماه یعنی آغاز حمایتهای دستوری رقم خورد و یکبار دیگر ابرکانال ۱/۳میلیون واحد واگذار شد. همزمان حقیقیها دومین خروج سنگین امسال را رقم زدند. آیا ماه عسل حمایتهای پولی از بورس پایان یافته است؟
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تحریمها در عقب نگه داشتن ما تاثیر داشته اما در جاهایی هم باعث رشد و خودباوری در صنعت شده است، درباره حضور چین در پروژههای نیروگاهی کشور گفت: چین کشوری است که با برنامهریزی کار کرده و با هر استانداردی توان اجرای پروژه دارد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جادهای با اشاره به استفاده از گزینه عراق به جای ایران در مسیر ترانزیتی امارات و ترکیه گفت: نباید تصور کنیم، ایران مسیر اول و آخر و تنها گزینه رای انجام ترانزیت و حمل کالاست و قطعا در کریدورهای مجاور گزینههایی هم وجود دارد، اما مطرح کردن عراق چند دلیل داشت که مهمترین آن سیاسی است.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: واردات ۵۰ هزار خودرو دست کم میتواند فضای روانی ایجاد شده در جامعه را بشکند. با وضعیت حرص و ولعی که در تقاضای خودرو ایجاد شده و تا حدی سواستفاده هم میشود، فضا تا حدی میشکند و باعث میشود خودروسازان هم به خود بیایند و در مورد کیفیت اقداماتی انجام دهند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه میزان بهرهمندی واقعی به نسبت هزینههای خانوار در سوخت در دهک دهم (ثروتمند) در مقایسه با دهک نخست (پایین) ۳۳ برابر است، گفت: تغییر در شیوه پراخت یارانه بنزین باید با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی انجام شود.
کارشناس حمل و نقل دریایی گفت: تبدیل ایران به چهار راه ترانزیت منطقه، بیش از ایدهپردازی به هماهنگی، همکاری و اقدامات عملی برای کسب سهم موثر و پایدار از مبادلات منطقه ای و فرامنطقه ای نیاز دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اظهار داشت: زمان جنگ ارمنستان و آذربایجان توانستیم کامیونهایی به مقصد روسیه را از طریق کشتی رو -رو انتقال دهیم. به طوریکه حتی کامیونهای ترکیه که راهی روسیه بودند به دلیل بروز مشکلات در مرز ارمنستان و اذربایجان، به سمت بنادر گیلان آمدند.
با بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران، حجم مبادلات تجاری دو جانبه افزایش چشمگیری خواهد یافت و به نظر می رسد که تجارت ایران، تحت تاثیر این از سرگیری احتمالی روابط قرار خواهد گرفت.