اخیرا درحالی مدیر کل جدید گمرک بازرگان تعیین شده که با وجود تمام حواشی هنوز رئیس کل گمرک و معاون وزیر اقتصاد منصوب نشده است.
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک، اواسط آبانماه خبرسازیهای خارج از قاعده و جهتداری در خصوص انتصاب رئیس کل جدید گمرک ایران شکل گرفت. فضای مجازی درحالی غرق در اخبار انتصاب رئیس کل گمرک بود که بدنه مدیریتی وزارت اقتصاد هیچ اطلاعی از این موضوع نداشت و کمی بعد هم این موضوع تکذیب شد.
اگر به حواشی مطالب منتشر شده دقت شود، به وضوح میتوانیم به اهداف منفی در پس این دست اقدامات پی ببریم. به نظر میرسد قصد این رویکردهای بعضا کم سابقه بهجز تخریب شخص وزیر اقتصاد و گزینههای مد نظر ایشان، این بوده که اگر زمزمههایی مبنی بر انتصاب اشخاص شایسته نیز وجود داشته، بتوانند با این فضاسازیها از آن جلوگیری کنند.
بر همین اساس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیهای اعلام کرد، روند انتخاب و انتصاب مدیران در این وزارتخانه بر مبنای شایسته سالاری و شفافیت مبتنی بر اصول و ارزشهای دولت سیزدهم بوده و با خرد جمعی، مشارکت نخبگان و دریافت و بهره از پیشنهادات صاحبنظران اقتصادی و همچنین طرح و بررسی کارشناسانه در کمیته انتصابات، انتخاب و انتصاب مدیران اقتصادی کشور انجام میشود و برخی حواشی، ابهامات و شبهات رسانهای مطرح شده در این خصوص از قبیل تاثیر برخی چهرهها و افراد در روند انتصابات به هیچ وجه صحت ندارد.
با همه این حواشی اخیرا یک انتصاب تازه از سوی رئیس کل گمرک ایران انجام شده و مدیر کل گمرک مهم مرزی بازرگان تغییر کرده است. بر این اساس بازگیر که در سنوات اخیر به عنوان مدیر گمرکی این مرز مهم زمینی فعالیت میکرد، کنار رفت و مدیر کل جدید این گمرک با حضور معاونان گمرک ایران معرفی شد.
به این ترتیب در حالی مدیر کل جدید گمرک بازرگان تعیین شده که با وجود تمام حواشی ذکر شده هنوز رئیس کل گمرک و معاون وزیر اقتصاد منصوب نشده است.
گفتنی است، تیم فعلی مدیریتی در گمرک از حدود 3 سال قبل و بعد از کنار رفتن مسعود کرباسیان و حضور دژپسند در وزارت اقتصاد، مدیریت گمرک جمهوری اسلامی ایران را بدست گرفته است. در این دوره مباحثی مثل واگذاری تصمیمگیری نهایی قاعده دو الف گمرکی به وزارت صمت، تشدید اختلافات در حوزه سامانه جامع گمرکی و سامانه جامع تجارت و پیگیری قضایی موضوع، کشف پدیده دستکاری مجوزهای سازمانهای همجوار با گمرک مرتبط با امر ترخیص کالا، تداوم رسوب 6 میلیون تنی کالا با وجود مطرح شدن موضوع در ابعاد سنگین رسانهای و.. رخ داده است.
انتهای پیام/