مدیرعامل سایپا اعلام کرد: با وجود شرایط سخت تحریمی و کرونایی، در دو سال گذشته تعداد تعهدات معوق این گروه خودروسازی از 300 هزار دستگاه، در شهریورماه به صفر رسید.
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک، سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جلسه با غلامعلی ترکی، معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور و اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در نیمه سال 1400 و درحالی که تحریم و کرونا شرایط بسیار سختی را به وجود آورده، اما شرایط تولید و عرضه محصولات گروه خودروسازی سایپا از سه سال پیش که نه کرونا بود و نه تحریم، بهتر است؛ این درحالی است که پراید بهعنوان پرتیراژترین محصول صنعت خودرو ایران با هدف ارتقا استاندارد محصولات و افزایش رضایت مشتریان سایپا از چرخه تولید خارج شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: پیش از تحریمها، از هر 4 خودرویی که در سایپا تولید میشد، 2.5 خودرو پراید و یک خودرو نیز محصول مشترک با شرکای خارجی بود؛ تحریمکنندگان به دنبال توقف خطوط تولید صنعت خودرو در ایران بودند، اما در سایپای نوین، محصولات داخلی و با استاندارد بالاتر جایگزین پراید و محصولات خارجی شد تا عملکرد این گروه خودروسازی مصداق مشخص مقابله و بیاثر کردن تحریمها باشد.
وی افزود: کمتر از 50 هزار دستگاه خودرو به دلیل کمبود یک یا چند قطعه در پارکینگ های سایپا متوقف است که براساس برنامهریزیهای صورت گرفته، تامین قطعات مورد نیاز و تکمیل کاری آنها به سرعت انجام خواهد شد، به شکلی که این تعداد در پایان آذرماه امسال به زیر 10 هزار خودرو خواهد رسید.
سلیمانی با بیان اینکه کل تعهدات سایپا در زمستان 97 بیش از 500 هزار خودرو بوده است، افزود: با وجود اینکه پراید با سهم حدود 60 درصدی، از سبد تولید سایپا حذف شد، این تعهدات امروز به زیر 200 هزار خودرو رسیده است.
وی افزود: از این تعداد زمان تحویل حدود 170 هزار دستگاه در سال 1400 است که با توجه به توان تولیدی ایجاد شده، از این بابت نگرانی نداریم.
سلیمانی به تلاش سایپا برای افزایش عرضه خودرو و کنترل بازار نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم و کرونا و محدودیتهای داخلی، در سال 1400 بیش از 237 هزار خودرو تحویل مشتریان سایپا شده است.
شرایط خودروهای ناقص سایپا
براساس این گزارش، اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه همافزایی و همکاری شرکتهای خودروسازی با قطعه سازان باید پررنگتر از گذشته شود تا موانع برطرف شود و روند تولید خودرو سیر صعودی به خود بگیرد، عنوان کرد: دستاوردهایی که شرکتهای خودروسازی به خصوص در ایام تحریم بهدست آوردند، باید به اشتراک گذاشته شود تا صنعت خودرو با سرعت بیشتری رشد کند.
وی تصریح کرد: بخشی از قطعات خاص و استراتژیک صنعت خودرو از طریق واردات تامین میشد، ولی به دلیل تحریم دیگر امکان واردات آن وجود نداشت، لذا شرکتهای خودروسازی با همکاری مجموعههای دیگر نظیر دانش بنیانها به توانایی تولید قطعات دست پیدا کردند، بدین جهت ضرورت دارد، تکنولوژی بهدست آمده به سایر شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی منتقل شود تا هم افزایی که مدنظر است، محقق شود.
وی گفت: همافزایی و همکاریهای مشترک باعث میشود که میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگ شرکتهای خودروسازی به حداقل برسد و مردم با سرعت بیشتری به خودروهای ثبت نامی خود دست پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه تعداد خودروهای ناقص در پارکینگهای سایپا از نظر تعداد از سایر خودروسازان کمتر است، افزود: اقداماتی که سایپا برای تولید و عرضه خودرو به بازار انجام داده موثر بوده و یکی از دلایل کمتر بودن اختلاف قیمت محصولات سایپا در بازار آزاد، عرضه مناسب توسط این خودروساز است که توانسته تقاضای بازار را بهتر پاسخ دهد.
انتهای پیام/.