مدیرعامل شرکت راه آهن از امکان حمل ریلی بار در مسیر سرخس- بندرعباس طی ۵ روز خبر داد و گفت: بارهای بین المللی در اولویت مسیرهای ریلی قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، سید میعاد صالحی مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران امروز (۲۳ بهمنماه) در همایش اقتصاد دریامحور، گفت: بر اساس تحقیقاتی که ۷ سال قبل انجام شد مزیتهای رقابتی کشور در حوزه درون سرزمینی، ریلی و در حوزههای بینالمللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد بودند که بهجای ریل و بندر در کشور به شقوق جادهای و هوایی پرداخته شدهاست.
صالحی با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان بیان کرد: دو مرز سرخس و اینچه برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به کشور چین متصل میشوند و از طرف دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل میشویم که در نتیجه میتوان بهصورت تمام ریلی بار را به بندر عباس رساند.
وی با اشاره به ارتقا ظرفیتها و توانمندیهای ریلی کشور در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان میبرد و در شبانهروز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی میکند که قابلیت برنامه ریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همچنین رهگیری واگنها را برای برخی مشتریان فراهم کردهایم و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام قرار دارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی ۳ تا ۵ روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بینالمللی تخفیف قائل شده و بارهای بینالمللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار دادهایم.
صالحی با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب ۶ محور ریلی دارد، گفت: ۲ کریدور در شرق، ۲ کریدور در غرب و دو کریدور بهواسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون بهصورت ریلی حمل میشوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل میشود.
وی با اشاره بهضرورت لجستیک ریل پایه تأکید کرد: انتظار میرود، سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر بر روی ریل افزایش یابد و زیرساختهای لازم در بنادر فراهم شود. همچنین گمرکات انعطاف پذیری داشتهباشند تا ماندگاری بار کاهش یابد و یک مسیر جذاب ترانزیتی ریلی-دریایی برای کشورهای مبادی بار فراهم شود.
انتهای پیام/.