وزیر راه و شهرسازی از رشد ۳۳ درصد ترانزیت طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: باید هرچه سریعتر ظرفیت امکان پذیرش کالا با حجم بالا را در کشور فراهم کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (۲۷ آذرماه) در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره اینکه، گفت: رشد و توسعه ترانزیت به عنوان یکی از اصلیترین محورهای مهم کشور در وزارتراه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. بلافاصله یک نقشه کلان به نام «ایرانراه» در این وزارتخانه طراحی و دنبال شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حرکت ما در سمت توسعه سخت افزاری و نرم افزاری راههای مواصلاتی حمل و نقل دریایی، جادهای، هوایی و ریلی اختصاص دادیم. البته در یک برنامه جامعه باید پروژهها را تعریف کنیم. وزارت راه و شهرسازی پروژههای در دستور کار قرار میگیرد که نقشه پیشرفت کشور باشد. یکی از کلیدیترین متولیها در راستای توسعه کشور این وزارتخانه به عنوان پیشران پیشرفت کشور حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: در راستای اتمام پروژهای گذشته، پروژهای جدید برای تکمیل ایران راه در دستور کار قرار دادیم و در حال مذاکراتی بینالمللی برای بازگرداندن جایگاه ایران در حمل و نقل جهان هستیم. البته علاوه بر توسعه زیرساختهای حمل و نقل باید نرم افزار و سخت افزار این مسیر را توسعه دهیم تا مسیر انتقال کالا و مسافر را هموار کنیم.
این مقام مسئول افزود: از سال گذشته تا به امسال شاهد رشد ۳۳ درصدی در بخش ترانزیت کشور بودیم، مرزهای کشور محل عبور و مرور کامیونداران است نه جای توقف این موضوع در تمام مذاکرات بینالمللی مطرح شده که تردد در مرزها تسهیل گردد. متأسفانه امروزه امکان پذیرش کالاهای حجم بالا را نداریم که باید هرچه سریعتر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
به گفته بذرپاش این توافقها در راستای تکمیل محورهای مواصلاتی بوده و تولید ثروت برای آیندگان به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: بزرگترین قطعه آزادراهی کشور یعنی اصفهان به شیراز نیز به بهرهبرداری رسید و قطعه رشت به کاسپین هم ظرف چند ماه آینده به بهرهبرداری میرسد که اتصال دریا به دریا از بندر شهید رجایی به کاسپین را محقق میکند. قطعه میانه به اردبیل نیز ظرف ماههای آینده به بهرهبرداری میرسد.
بذرپاش با اشاره به سایر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در اسناد بالادستی کشور گفت: ترانزیت پیش از این متولی مشخص و واحدی نداشت و در برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی این حوزه شد و ترانزیت جایگاه ویژه ای یافت. احداث مراکز لجستیکی در برنامههای مختلف حملونقل در برنامه هفتم دیده شده است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، از توسعه نرم افزار در توسعه حملونقل غفلت شده است و برای بهرهبرداری مناسب و اثر بخش از زیرساختهای احداث شده در گذشته و ایجاد زیرساختهای آینده، باید نرم افزار حمل و نقل را توسعه دهیم.
انتهای پیام/.