plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
بررسی کارنامه هشت‌‌ماهه خودروسازان

آمار تولید خودرو زیر ذره‌بین/کوییک می‌تازد،‌ چینی‌ها رکورد می‌زنند

کوییک به پرتیراژترین سواری کشور تبدیل شده است. حجم مونتاژ ماشین‌های چینی به بالاترین سطح در سال‌های گذشته رسیده
آمار تولید خودرو زیر ذره‌بین/کوییک می‌تازد،‌ چینی‌ها رکورد می‌زنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، آمار تولید ایرانخودرو، سایپا و مونتاژکاران در هشت‌ماه ابتدایی سال روی هم به حدود ۷۵۰ هزار دستگاه می‌رسد. خودشان می‌توانند بابت رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو خوشحال باشند، اما از طرف دیگر همچنان بابت همخوانی نداشتن عرضه و تقاضا در بازار نگرانی‌هایی وجود دارد.
آمار تولید خودرو که اخیرا توسط وزارت صمت منتشر شده، مشخص می‌کند از ابتدای سال تا الان کوییک به پرتیراژترین سواری کشور تبدیل شده و همزمان رکورد مونتاژ خودرو چینی شکسته شده است.
آمار تولید خودرو در هشت‌ماه ابتدایی سال
وزارت صمت کارنامه هشت‌ماهه خودروسازان دولتی و خصوصی را درحالی منتشر کرده که حجم تولید در این مدت دقیقا به ۸۸۲ هزار و ۴۷۱ دستگاه رسیده است. با این اوصاف ایرانخودرو، سایپا و مونتاژکاران روی هم در این مدت، ماهی ۱۱۰ هزار و ۳۰۸ خودرو و روزی سه هزار و ۵۸۷ خودرو ساختند.
آمار تولید خودرو به‌این ترتیب درمقایسه با مدت مشابه پارسال تقریبا ۱۸ درصد رشد داشته. چون در هشت ماه ابتدایی پارسال کل حجم تولید خودروسازان کمتر از ۷۵۰ هزار دستگاه بوده است. با این حال سهم سواری از کل تعداد میزان تولید خودرو به حدود ۷۴۷ هزار دستگاه رسیده که به‌معنی سهم ۸۵ درصدی است و این عدد بیانگر رشد ۱۵ درصدی درمقایسه با پارسال در این بخش است.
آمار تولید خودرو در کشور طوری است که وانت‌ها با سهم ۱۲ درصدی، بعد از سواری‌ها در رتبه بعدی قرار می‌گیرند و کمترین سهم به تولید مینی‌بوس و میدل‌باس‌ها اختصاص پیدا کرده است.
آمار تولید خودرو از این نظر امیدوارکننده است که بدانیم علاوه بر رشد ۱۵ درصدی در بخش سواری درمقایسه با پارسال، شاهد افزایش ۲۶ درصدی حجم تولید نسبت به دو سال قبل هستیم. با همه این حرف‌ها تصور می‌کنید آمار تولید خودرو در کشور می‌تواند جوابگوی حجم تقاضای بازار باشد؟
مقایسه آمار تولید و تقاضا در بازار خودرو
آمار تولید خودرو در بخش سواری، ظرف هشت ماه ابتدایی سال از رشد ۱۵ درصدی درمقایسه با سال گذشته حکایت دارد و به حدود ۷۵۰ هزار دستگاه رسیده است. اگر همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد، آنوقت احتمالا حجم تولید سواری‌ها به حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار دستگاه می‌رسد.
سامانه یکپارچه فروش خودرو از یک طرف دیگر درحالی با سازوکار جدیدی آغاز به‌کار کرده که طی مراحل اول و دوم یعنی بازه اسفند تا اردیبهشت امسال روی هم بیش از سه میلیون متقاضی برای خرید خودرو تا پایان سال ۱۴۰۳ صف بستند. فراموش نکنیم که نیاز سالانه کشور به خودرو از منظر مسئولان حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و یکسری از مسئولان از نیاز دو میلیون دستگاه خودرو در سال صحبت می‌کنند.
پرتیراژترین خودرو داخلی؛ کوییک
کوییک براساس آمار‌های رسمی از ابتدای سال پرتیراژترین سواری در خط تولید خودروسازان بوده است. اعدادوارقام اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد از اول سال تا پایان آبان چیزی حدود ۱۳۷ هزار دستگاه کوییک شامل کوییک دنده‌ای، کوییک اتوماتیک و تیپ‌های مختلف آن به مرحله تولید رسیده که رسما معادل ۱۸ درصد از کل تولید سواری‌های کشور است.
کوییک درحالی به پرتیراژترین سواری کشور تبدیل شده که جالب است بدانید بیش از نیمی از مدل‌های تولیدشده در هشت ماه ابتدایی امسال توسط پارس‌خودرو ساخته شده و خود سایپا فقط مسئولیت ۴۷ درصد از کل کوییک‌های تولید‌شده را برعهده گرفته است. بعد از کوییک، پرتیراژترین سواری‌های داخلی به‌ترتیب پژو ۲۰۷ و ساینا به‌حساب می‌آیند.
ایرانخودرو در حدفاصل فروردین تا پایان آبان امسال روی هم حدود ۸۵ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی و اتوماتیک را به مرحله تولید رسانده و تعداد ساینا‌های تولیدشده در این مدت توسط سایپا تقریبا به ۷۰ هزار دستگاه رسیده است.
آمار تولید خودروسازان نشان می‌دهد تولید مدل‌های مختلف رانا نسبت به سایر خودرو‌های داخلی کمتر بوده و این عدد به ۱۵ هزار دستگاه نمی‌رسد. بعد از رانا، تارا با تولید کمتر از ۳۰ هزار دستگاه در رتبه بعدی قرار می‌گیرد و این وسط می‌توانیم به مدل‌هایی مثل دنا با ۵۵ هزار دستگاه و پژو پارس با ۴۴ هزار دستگاه اشاره کنیم. فراموش نکنیم که طبق آماروارقام اعلام شده از سایت‌های مختلف خودروسازان، تولید یکسری از مدل‌های معروف و قدیمی رسما به‌پایان رسیده است.
خداحافظی با ۱۱ خودرو قدیمی و معروف در سال ۱۴۰۲
آمار تولید خودروسازان که اخیرا برمبنای هشت‌ماه ابتدایی سال منتشر شده، نشان می‌دهد امسال ۱۱ مدل قدیمی و معروف به آخر خط رسیدند.
ایرانخودرو امسال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را بعد تقریبا دو دهه بازنشست کرد و همزمان بیخیال مدل‌های قدیمی‌تری مثل پژو ۴۰۵ شد.
پژو ۴۰۵ از اوایل دهه ۷۰ در خط تولید ایرانخودرو حضور داشت و حالا معلوم شده، تولید این یکی هم به پایان رسیده است.
سمند یکی دیگر از مدل‌های قدیمی در خط تولید ایرانخودرو محسوب می‌شد، که سرنوشتی مشابه ۲۰۶ و ۴۰۵ داشته است. دنا ساده یکی دیگر از این مدل‌هاست و حالا به‌جای آن دنا پلاس دنده‌ای، دنا پلاس شش‌دنده و دنا پلاس اتوماتیک تولید می‌شوند.
پژو ۲۰۰۸ که در دولت قبلی و همزمان با دنا به خط تولید ایرانخودرو اضافه شد، از امسال تولید نمی‌شود و همین اتفاق برای رانا دنده‌ای و رانا شش‌دنده رخ داده است. در گروه خودروسازی سایپا هم تیبا و ساینا دنده‌ای از خط تولید کنار رفتند. تیبا به‌شکل رسمی از برنامه سایپا خارج شده، اما ساینا با تبدیل شدن به ساینا S اعمال استاندارد‌های ۸۵ گانه، همچنان تولید می‌شود.
تولید چهار محصول داخلی در سایت خارجی خودروسازان
آمار تولید خودروسازان مشخص می‌کند ظرف هشت ماه ابتدایی سال روی هم ۱۹۲ دستگاه از طریق سایت‌های حاضر در کشور‌های همسایه ساخته شده است.
سمند LX با موتور EF۷، دنا، رانا پلاس و پژو پارس معمولی چهار محصولی هستند که ایرانخودرو در کشور‌های آذربایجان و عراق به مرحله تولید رسانده است. ۴۸ دستگاه سمند LX با موتور EF۷ در خط تولید آذربایجان و ۴۸ دستگاه دنا در خط تولید آذربایجان به مرحله تولید رسیدند و میزان تولید دنا و پژو پارس معمولی هم در کشور عراق در این مدت به‌همین اندازه بوده است.
آمار تولید خودروسازان در سایت‌های خارجی ظرف هشت ماه ابتدایی سال به‌این ترتیب روی هم به ۱۹۲ دستگاه می‌رسد که کمتر از دو هزارم درصد از کل آمار تولید سواری‌های کشور است.
رکورد تولید مونتاژی‌ها شکسته شد
آمار تولید خودرو در هشت‌ماه ابتدایی سال به‌شکلی بوده که می‌توانیم ادعا کنیم از هر پنج سواری تولید‌شده در کشور، یکی چینی است.
آمار تولید سواری‌های ایرانخودرو، سایپا و سایر شرکت‌های مونتاژکار در این مدت به حدود ۷۴۷ هزار دستگاه رسیده که از میزان سهم شرکت‌های مونتاژکار دقیقا ۱۶۵ هزار و ۸۳۲ دستگاه است.
حجم تولید خودروسازان خصوصی دقیقا معادل ۲۲ درصد کل سواری‌های تولید شده در این مدت است و این عدد بالاترین سهم مونتاژکاران از میزان تولید در سال‌های گذشته است.
آمار تولید خودرو‌های مونتاژی یا همان چینی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم در هشت ماه ابتدایی پارسال کمتر از ۸۶ هزار دستگاه سواری مونتاژی تولید شده و این عدد به‌معنی رشد تقریبا دوبرابری ظرف یک سال است. برای اینکه بهتر از این حرف‌ها درجریان روند افزایش تولید مونتاژکاران قرار بگیرید لازم است بدانید سال ۹۶ سهم این شرکت‌ها از کل تولید سواری‌های کشور فقط حدود ۱۰ درصد بوده و حالا با گذشت هفت سال سهم آن‌ها به حدود ۲۲ درصد ارتقا پیدا کرده است.
تیراژ سواری‌های داخلی در هشت‌ماه ابتدایی ۱۴۰۲
خودرو حجم تولید
کوییک 137 هزار دستگاه
پژو 207 85 هزار دستگاه
ساینا 77 هزار دستگاه
دنا 55 هزار دستگاه
پژو پارس 44 هزار دستگاه
شاهین 32 هزار دستکاه
تارا 30 هزار دستگاه
رانا 14 هزار دستگاه
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdce.n8vbjh8pe9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما