انتقال قیمتگذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار و بهنوعی حذف شورای رقابت از این قیمتگذاری درحالی مورد تاکید مسئولان وزارت صمت از جمله وزیر مربوطه قرار گرفت که موضع رسمی شورای رقابت حتی تاییدکننده حذف از قیمتگذاری خودرو نیست.
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک، در چند روز گذشته ناگهان افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاد، آن هم زمانی که هنوز مهلت مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت تا پایان آبانماه به اتمام نرسیده بود، در این بین خودروسازان و وزارت صمت به رسانه ملی آمده و از قیمتهای جدید سخن گفتند، حتی اذعان کردند، عدم هماهنگی با شورای رقابت تقصیر آنها بوده، ولی درهر حال دیگر قیمتگذار ستاد تنظیم بازار است، در همین رابطه طولی نکشید، وزیر صمت هم انتقال قیمتگذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار را تایید کرد، مجموعه ای از تصمیمها که گفته شد بر اساس مصوبه سران سه قوا بوده است.
اما شورای رقابت که در این مدت سکوت کرده بود، در تازهترین موضع خود این جریان را رد کرده است. حذف شورای رقابت شایعه است
در این رابطه گفت: اینکه گفته میشود شورای رقابت از قیمتگذاری حذف شده را قبول نداریم و اینها شایعاتی است که مطرح میشود، گفته شده، سران سه قوا چنین مصوبهای داشتهاند، درحالی که ما با گذشت چند روز هنوز مصوبهای از سران سه قوا در رابطه با حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو دریافت نکردهایم. هر مصوبهای در سران سه قوا باید برای اجرا به تایید مقام معظم رهبری برسد که این مصوبه هنوز منتشر نشده و اگر این طور بود، رئیس جمهور مصوبه افزایش قیمت خودرو را لغو نمیکرد. وزیر ایدههای ذهن خود را اعلام کرده
وی درباره اینکه حتی شخص وزیر صمت بر انتقال قیمتگذاری به ستاد تنظیم بازار تاکید کرده ، گفت: به نظر میرسد، خلط مبحث شده و ایشان پیشنهاداتی درباره تغییر شیوه قیمتگذاری خودرو در ذهنشان بوده که راه میانبر این ایده را سران قوا اعلام کردند، درحالی که اگر قرار باشد، چنین اتفاقی بیفتد باید از سمت مجلس به تصویب برسد، در غیر این صورت سران سه قوا میتوانند، خارج از مصوبه مجلس آن را تایید کنند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و اگر اتفاق افتاده ما در جریان آن نیستیم. برخی تفاوت ستاد تنظیم بازار و کارگروه تنظیم بازار را نمیدانند
بهرامی با بیان اینکه برخی در مورد قیمتگذاری ستاد تنظیم بازار شایعاتی را مطرح میکنند، درحالی که ظاهرا به موضوع واقف نیستند، افزود: متاسفانه انگار جایگاه کارگروه تنظیم بازار و ستاد تنظیم بازار را نمیدانند، ستاد، جایگاه و مشخصات خود را با ریاست معاون اول رئیس جمهور برعهده دارد و هر تصمیمی در آن باید به تایید وزرای مربوطه در این ستاد و امضای نهایی معاون اول رئیس جمهور برسد. این درحالی است که دستور افزایش قیمتهای اخیر هم که گفته میشد، به تایید ستاد رسیده اینگونه نبود و در نهایت با لغو از سوی رئیس جمهور مواجه شده است. بورسیها و مدیرکلهای وزارت صمت در جایگاه تصمیمگیری و اظهارنظر درباره قیمتگذاری نیستند
وی در ادامه با اشاره به اینکه بهنظر میرسد، در اعلام خبرهایی مانند حذف قیمتگذاری یا شیوه جدید، ناهماهنگیهایی در اعلام نظر برخی مسئولان وجود دارد، از اظهارنظرهای غیرکارشناسی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد که حتی ربطی به این موضوع هم ندارند، اظهارنظر میکنند، بهعنوان مثال چرا مسئولان بورس در مورد قیمتگذاری خودرو اظهارنظر کند، درحالی که در چنین جایگاهی قرار ندارد یا اینکه مدیران کل وزارت صمت در چه جایگاهی قرار دارند که باید برای شورای رقابت تعیین تکلیف کنند که آیا در قیمتگذاری باشد یا خیر. پراید 195 میلیون شد، ولی با لغو گرانی ارزان نشد
بهرامی یادآور شد: بهتر است مسئولان ذیربط و حتی مرتبط با قیمت خودرو به طور آگاهانه و منطقی اظهارنظر کنند، چراکه هرگونه روالی خارج از این موجب آشفتگی بازار میشود. در همین قیمتگذاریهای اخیر با اینکه لغو شد قیمتها به جایگاه اول برنگشته؛ بهطوریکه پراید به 195 میلیون تومان رسید، ولی بعد از لغو قیمتگذاری ارزان نشد ضمن اینکه هزینههایی به بازارهای دیگر منتقل شده است. خودروسازان بهای زیانها و سرمایهگذاریهای ونزوئلا را از مردم نگیرند
نماینده اتاق بازرگانی در شورای رقابت در ادامه با اشاره به اینکه شورا براساس تکلیف سیاستهای کلای اصل 44، وظیفه تشخیص انحصار و همچنین تعیین دستورالعمل قیمت و دسترسی عادلانه مصرف کننده را بر عهده دارد، توضیح داد: بررسیهای شورای رقابت بر این تاکید دارد، تولید خودرو بهویژه خودروهای پرتیراژ در ایران که نه واردات دارد و نه مونتاژ، کاملا انحصاری است و در اختیار دو خودروساز بزرگ قرار دارد که از لحاظ اقتصادی از موقعیت کاملا مسلط برخوردارند و اگر شورا دخالت نکند، مشخص نیست، خودرو را با چه قیمتی به مصرفکننده خواهند فروخت. همان بخش ضرر مالی خودروسازها را هم نباید میپذیرفتیم
وی با بیان اینکه قیمتگذاری بر اساس قیمت تمام شده خودروسازها به اضافه سود منطقی و حتی در نظر گرفتن بخشی از هزینههای مالی آنها بوده، درحالی که نباید این را هم میپذیرفتیم، گفت: اگر خودروسازان مدعی ضرر و زیان هستند، نباید دلیل آن را قیمتگذاری بدانند، باید در زیانهای انباشته، بدهیهای خود به بانکها، سرمایهگذاریهای بیبازگشت جستجو کنند، نه اینکه بخواهند هزینه این اقدامات را از مصرفکننده بگیرند. وزرا نمایندگان خود را در شورا معرفی کنند
این عضو شورای رقابت با بیان اینکه از نظر ما آخرین دستوری که در رابطه با قیمتگذاری خودرو وجود دارد، همان مصوبه شورای رقابت در ابتدای سالجاری است که در انتهای آبانماه مدت آن به پایان خواهد رسید، یادآور شد: اما اگر در این فاصله سران سه قوا مصوبهای صادر کردند که قیمتگذاری به ستاد تنظیم بازار منتقل شده و به تایید مقام معظم رهبری رسید، آنگاه به طور حتم شورای رقابت هم تبعیت کرده و البته در اعلام نظر و تعیین قیمت در ستاد تنظیم بازار سهم خواهد داشت.
وی درباره قیمتگذاری جدید واینکه تعیین اعضای جدید شورا با گذشت حدود دو ماه از پایان دور دوم اتفاق نیفتاده، گفت: یکی از مسایلی که به جریانهای اخیر دامنزده همین بلاتکلیفی تعیین اعضای شوراست، این درحالی است که دستگاههای مربوطه از جمله وزارت اقتصاد، صمت و دادگستری هنوز نمایندههای خود را اعلام نکرده و همین فاصلهای که بین دور دوم و سوم شورا افتاد، موجب شده تا جلسات شکل نرفته و شورا نتواند، به وظایف خود از جمله بررسی برای قیمتگذاری جدید خودرو رسیدگی کند، بر این اساس از دستگاههای مربوطه میخواهیم، در اسرع وقت اعضا را معرفی کنند تا با ابلاغ رئیس جمهور ترکیب قانونی شورا شکل بگیرد.
انتهای پیام/.