میلیونها نفر در دنیا از کارپلی در خودروها برای گوش دادن به موسیقی، یافتن جهت و برقراری ارتباط تلفنی استفاده میکنند، اما اپل به این قانع نیست.
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک، در داخل خود کمپانی این پروژه با عنوان «قلب آهنی» (IronHeart) شناخته میشود و هنوز در مراحل ابتدایی کار است و به همکاری خودروسازان احتیاج دارد.
اپل در حال کار روی فناوری جدیدی است که بتواند به کارکردهای مختلفی در خودرو از جمله سامانه کنترل تهویه مطبوع [کولر - بخاری]، کیلومترشمار، رادیو، گرمکنهای صندلی وغیره هم دسترسی داشته باشد.
ماجرا این است که دنیای فناوری به فکر کشیدن شیره و عصاره از خودرو مثل تولید عسل از کندو است، بدون آنکه نیازی به فروش خود خودرو داشته باشد. شاید این رویکرد به خاطر شکست کمپانی اپل در تلاش برای تولید انبوه خودرو باشد، چنان که امسال هم چند تن از مدیران ارشد اپل که تولید خودروی خودران را دنبال میکردند، از این کمپانی جدا شدند. حالا این شرکت بهعنوان جبران این شکستها رویکرد توسعه و گسترش کارکردهای کارپلی را در پیش گرفته است.
این رویکرد جدید به مشتریان آیفون و محصولات خودروی مجهز به سیستم عامل خودرویی کارپلی امکان میدهد، در بخش اینفوتینمنت [ترکیبی از دو واژه اینفورمیشن به معنی بهروز نگه داشتن اطلاعات از طریق اتصال به اینترنت و مکانیابی] تغییرات مورد نیاز را با آیفون انجام دهد.
قرار است، آیرون هارت یا قلب آهنی کار را یک قدم جلوتر ببرد. در این رویکرد، آیفون بیس کار است و دامنه وسیعی از اطلاعات از حسگرها و دوربینها به آن میرسند.
با کمک این رویکرد جدید این امکانات فراهم میشوند؛ دما و رطوبت داخل و بیرون خودرو اندازهگیری میشود و هم روی آیفون و هم روی داشبورد به نمایش درمیآیند.
خودرو به چند زون تقسیم شده و هر زون بسته به نیاز سرنشین از لحاظ دما، فن، سامانه ضد مه تنظیم میشود. همچنین صندلیها و دستههای راحتی صندلیها، کیلومترشمارها، تاخومترها و خوشههای مخصوص بهینهسازی مصرف سوخت نیز تحت تاثیر قرار میگیرند.
اپل همیشه دوست دارد، محصولی آماده تحویل به مشتری نشده، خبری از داخل شرکت به بیرون درز نکند. با اینحال کارکنان این شرکت گاهی آنقدر هیجان زده میشوند که اخبار محرمانه را به بیرون میرسانند.
به همین دلیل سخنگوی اپل از اظهارنظر در اینباره خودداری میکند، وقتی اپل به کارکردهای مختلف خودرو دسترسی پیدا میکند، کارپلی تقریبا کنترل تمامی بخشهای خودرو را به دست میگیرد و موضوع مهمتر این است که دادههای ذخیره شده میتواند، در اختیار اشخاص ثالث و شبکههای دادههای بزرگ قرار بگیرد و پایهای برای خلق اپلیکیشنهای جدید باشد.
هرچه باشد، هیچ خودروسازی دوست ندارد، افسار کنترل کارکردهای محصولش را به شرکتهای فناوری بسپارد، اما این حقیقت را نمیتوان نادیده گرفت که درحال حاضر بیش از 600 مدل محصول در جهان وجود دارد که روی سامانه اینفوتینمنت داشبورد آنها کارپلی نصب شده است.
از سال ۲۰۱۵ به بعد هم اپل به سازندگان و طراحان اپلیکیشن اجازه داده است که روی سامانههای مکانیابی، جیپیاس، رادیو و.. کار کنند و اپ بسازند. کاربردهای کلیدی مثل باز کردن در خودرو با آیفون یا ساعت مچی اپل شروع تسخیر و کنترل خودروها توسط کمپانی اپل بود.
وقتی مردم دوست دارند که روی موبایل خود ببینند شارژ باتری خودروی آنها در چه وضعیتی است، معنی آن این است که به تدریج دسترسی به اطلاعات و کنترل کارکردهای خودرو به دست آیفون میافتد.
لبته همه خودروسازان زیر بار این تغییر نرفتهاند، مگر آنکه خود خودروساز نرمافزار یا اپی را در داخل کارخانه خودش طراحی کرده باشد. در حال حاضر بیشتر این امکانات کارپلی در برخی از مدلهای بامو و بعضی از محصولات فولکس کارآیی دارد.
انتهای پیام/.