اگرچه شورای عالی بورس به دنبال عرضه مجدد خودرو از طریق بورس حتی با استفاده از ظرفیت مجلس است اما شورای رقابت همچنان بر موضع خود پافشاری کرده و عرضه خودرو در بورس را عملی ضدرقابتی می داند.
در حال حاضر یکی از مسائلی که از آن بهعنوان مانع جدی شتابگیری واردات خودرو به کشور یاد میشود، مساله تامین ارز است. طبق اعلام دولت و بنابر آنچه مصوب شده، سیاستگذار 2میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو به کشور در نظر گرفته و بنا بوده تا به امروز حداقل 200هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.
پراید وانت در بازار آزاد ۲۶۵ میلیون فروخته میشود و قیمت ساینا دندهای که ارزانترین سواری صفرکیلومتر است، به ۳۳۰ میلیون رسیده و پژو پارس ساده، رانا پلاس و ۲۰۶ تیپ ۲ ارزانترین سواریهای ایرانخودرو هستند و در بازار آزاد کمتر از ۵۰۰ میلیون فروخته میشوند
دبیر انجمن خودروسازان گفت: با وجود آنکه از سال گذشته موضوع واردات خودروی نو هم مطرح و قرار هم بود تا اوایل امسال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی نو وارد کشور شود، اما به دلیل کمبودهای ارزی در کشور هنوز خودرویی وارد نشده است و ۱۰ دستگاه خودرو هم به مردم ندادهاند و در خصوص خودروهای کارکرده هم همین معضل وجود دارد و فقدان منابع ارزی واردات این خودروها را هم ...
رئیس هیات مدیره تعاونی تامین نیاز قطعهسازان، از تعطیلی و خروج از چرخه تولید بسیاری از خطوط تولید قطعه خبر داد و گفت: این زیان وارده بر صنعت قطعهسازی کشور حاصل قیمتگذاری دستوری خودروسازان است.
در حالی مسئولان خبر از امکان واردات فوری میلیون ها خودروی خارجی به کشور می دهند که با گذشت حدود ۶ماه از ثبت نام برای خرید و البته حدود یک سال از آزادسازی واردات، خبری از خودروهای خارجی نیست.
از امروز (چهارشنبه) امکان واریز وجه برای منتخبان طرح جوانی جمعیت متقاضی سه محصول کوییک R دندهای، کوییک S و ساینا S که اولویت دریافت در تابستان ۱۴۰۲ اخذ کرده و روز گذشته (۲۰تیر ماه) پیامک دریافت کردهاند، فراهم شده است.
تیبا صندوقدار در بازار آزاد ۳۴۰ میلیون فروخته میشود و خرید شاهین ۵۸۰ میلیون آب میخورد و تارا اتوماتیک در بازار آزاد ۸۱۵ میلیون فروخته میشود و قیمت نسخه دندهای آن به ۶۹۵ میلیون رسیده است
پس از گذشت دو ماه از نهایی شدن اولین مصوبه شورای رقابت در مورد قیمتگذاری خودروهای مونتاژی و حاشیههای پیرامون آن، در نهایت روز ۱۷ تیرماه در جلسه شورای رقابت، قیمتهای پایه جدید به صورت مصوب اعلام شد که در این گزارش تغییرات قیمتهای مصوب اول و قیمتهای جدید مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی شورای رقابت گفت: اگر خریداری تا پیش از تاریخ ۱۷ تیرماه اقدام به خرید خودروهای مونتاژی کرده باشد و منجر به تنظیم قرارداد شده باشد، همان قیمتهای قبلی مبنا خواهد بود و مشمول افزایش قیمتهای جدید نمیشود.
لطفالله سیاهکلی گفت: اگر تعرفه اصلاح نشود، فلسفه لایحه واردات خودروی دست دوم دولت زیر سوال میرود. اصل موضوع آن است که با ارزی که داریم نمیتوانیم خودروی زیادی وارد کنیم. با تعداد کم خودرو امکان تنظیم بازار وجود ندارد.
در مورد اینکه چرا روند واردات خودرو به کشور همچنان کند پیش میرود و خودروی خارجی جدیدی تحویل مشتریان نشده است، سناریوهای مختلفی وجود دارد. در این بین، سهسناریو اصلی وجود دارد که عبارتند از: «مخالفت پنهان با واردات خودرو»، «چالش ارز» و «نقش مافیا در کندی واردات».
در حالی که شرکت سایپا در تأمین نیاز داخلی همچنان با مشکل مواجه است، اخیراً محمدعلی تیموری، مدیرعامل این شرکت، مدعی صادرات خودرو و حضور در بازار کشورهای دیگر شد. او حتی این ادعا را مطرح کرد که روسها برای خرید هر دستگاه شاهین به ایران ۱۱ هزار دلار میپردازند. اما آیا روسها حاضر به پرداخت چنین هزینهای هستند؟
خرید کوییک دندهای از بازار آزاد امروز سهشنبه ششم تیر حدود ۳۵۰ میلیون هزینه دارد و ارزانترین سواری تولیدی ایرانخودرو در بازار آزاد ۴۹۰ میلیون فروخته میشود.
هرچند سازمان حمایت چندی پیش، قیمتهای اتحادیه نمایشگاهداران را مبنای قیمتگذاری پلتفرمهای آگهی آنلاین خودرو اعلام کرد، اما دستکم به دو دلیل، قیمتهایی که در بازار مبنای خرید و فروش خودرو قرار میگیرند، بعضا با قیمتهای ابلاغی فاصله دارند.