به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
عصر گمرک، پیرو مفاد نامه ریاست محترم جمهوری (بند 5 الف) در خصوص شفافسازی فرآیند عرضه خودرو، اولین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفافسازی فرآیند تخصیص خودرو به متقاضیان، تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان کار خود را از ساعت نه صبح سهشنبه 27 اردیبشهت آغاز کرد و متقاضیان خودرو ظرف مدت یک هفته تا ساعت 9 صبح روز سهشنبه سوم خرداد اطلاعات ثبتنامی خود را در این سامانه وارد نمودند.
با توجه به افزایش 175درصدی تولید خودروی کامل در خودروسازان بزرگ کشور تا خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (تولید کامل بالغ بر 83 هزار خودرو در مقایسه با میزان 30 هزار خودروی کامل تولیدشده در مدت مشابه سال قبل) 38 مدل خودروی مختلف از شش خودروساز کشور در این دوره ارائه شد و 4175352 نفر دراین سامانه ثبتنام نمودند، 3878301 طرح عادی و 297051 در طرح حمایت از خانواده که پس از صحهگذاری اطلاعات مرتبط با طرح جوانی، قرعهکشی طرحهای بالاتر از ظرفیت اعلامی در روز دوشنبه نهم خرداد انجام شد.
مجموع ظرفیت درنظر گرفتهشده در خودروهای عرضهشده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره 176911 خودرو بود که در قالب 115 طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوقالعاده، پیشفروشهای کمتر از یک سال و مشارکت در تولید) عرضه گردید.
با توجه به پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی و همچنین کاهش 60درصدی آمار خودروهای ناقص در پارکینگ نسبت به مدت مشابه سال قبل و از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار، روند تخصیص خودرو در سامانه تداوم پیدا خواهد یافت، لازم به ذکر است که اجرای عملیات فروش توسط خودروسازان انجام میگردد و سازمان حمایت، نظارت بر میزان عرضه و حسن انجام تعهدات خودروساز در خودروهای تخصیصیافته را بهعهده خواهد داشت.
در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو 56 طرح متنوع تخصیص خودرو در حوزه "حمایت از خانواده و جوانی" ارائه شده است که باتوجه به آنکه میزان متقاضیان در 42 طرح مختلف، کمتر از ظرفیت تخصیصیافته بود نیازی به قرعه کشی درآن طرحها نیست و خودروی مدنظر ایشان بدون قرعه کشی، به مادران واجدشرایط در این طرحها اختصاص مییابد.
از سوی دیگر سیاستگذاری عرضه در "سامانه یکپارچه تخصیص خودرو" در راستای ارتقای رضایت مصرفکنندگان و تنظیم بازار، توانسته است مزایای زیر را نیز ایجاد نماید:
- تخصیص عادلانه خودرو
- بالارفتن امکان دسترسی مصرفکنندگان بهگونهای که در آخرین عرضه یکی از خودروسازان داخلی یازده و نیم میلیون نفر بهازای عرضه پنجاه هزار خودرو ثبتنام نمودهاند در حالی که با عرضه یکپارچه خودرو میزان ثبتنامکنندگان محصولات آن خودروساز به سه میلیون و ششصدهزار خودرو بهازای عرضه صدهزارتایی، کاهش یافت و بهعبارت دیگر احتمال دسترسی مصرفکنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروساز داخلی، بهمیزان هشت برابر افزایش یافته است
- شفافیت و ایجاد رویهای واحد در عرضه برای همه خودروسازان
- رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطرهچکانی خودرو و یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان و افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرفکنندگان در هر دوره عرضه
انتهای پیام/.