به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی
عصر گمرک، سعید در رابطه با آخرین وضعیت عرضه و قیمت خودرو در بازار، اظهار داشت: طی چند هفته اخیر قیمت
خودرو در بازار تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثبات قیمتها حفظ شده است.
وی با تاکید بر اینکه طی چند ماه اخیر تقاضا کاذب در بازار خودرو وجود نداشته است، افزود: در حال حاضر خریداران خودرو مصرفکنندگان واقعی هستند بنابراین اگر شرکتهای خودروساز نیز عرضه خودرو به بازار را افزایش میدادند، قیمتها تا حدودی کاهش مییافت.
مؤتمنی در گفتگو با فارس با بیان اینکه افزایش یا نوسان قیمت ارز نیز عاملی برای افزایش قیمت خودرو در بازار است، بیان داشت: نوسان نرخ ارز نیز در ماههای اخیر چندان قابل توجه نبوده است به همین دلیل قیمت خودرو تغییرات چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده است.
وی درباره تاثیر کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو و واگذاری آن به ستاد تنظیم بازار بر قمیت خودرو ، گفت: مساله قیمت خودرو ناشی از قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار نیست و اینکه شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار تعیین کننده قیمت خودرو باشند تفاوت چندانی ندارد بلکه مساله اصلی تامین نیاز بازار است که متاسفانه این نیاز بطور کامل تامین نمیشود.
مؤتمنی با اشاره به اینکه عرضه خودرو از طریق ثبت نام و قرعه کشی نیاز خودروسازان را تامین نمیکند، افزود:این کار فقط سود هنگفتی برای دلالان در بازار خودرو دارد.
وی افزود: در حالی که ما به عنوان نمایشگاهدار موفق به ثبت نام و خرید خودرو از طریق قرعهکشی شرکت های خودروسازی نمیشویم اما عدهای دلال که معلوم هم نیست با چه روشی موفق به ثبتنام میشود سودهای کلانی را به دست میآوردند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بیان داشت: دلالان خودرو را به قیمت کارخانه از طریق ثبت در سایت و قرعهکشی خودروسازان خریداری میکنند و سپس با قیمت بازار به فروش میرساند و مصرف کنندگان واقعی که موفق به خرید خودرو از طریق ثبت نام در سایت نشدهاند مجبورند که خودرو مورد نیاز خود را از دلالان با قیمت بسیار بیشتر از کارخانه خریداری کنند.
موتمنی با بیان اینکه فقط یک درصد از ثبتنام کنندگان در طرحهای قرعهکشی فروش خودرو از شرکتهای خودروساز مصرفکنندگان واقعی هستند، گفت: دلالان با ثبتنام در طرحهای فروش قرعهکشی خودروسازان با توجه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار بین 70 تا 100 درصد سود میکنند.
وی اظهار داشت: اگرچه قیمت خودرو اخیرا 18 درصد افزایش یافته است اما باز هم سودهای کلانی نصیب دلالان بازار خودرو میشود.
مؤتمنی با تاکید بر اینکه شرکتهای خودروساز باید نیاز بازار را تامین کنند، گفت: مقرر شده بود تا با افزایش قیمت خودرو، خودروسازان خودروهای ناقص کف پارکینگها را تکمیل و روانه بازار کنند اما این مهم اتفاق نیفتاده است و اگرچه ستاد تنظیم بازار افزایش 18 درصدی قیمت خودرو را مدتی پیش اعلام کرد اما هنوز خودروسازان عرضه به بازار را افزایش ندادهاند.
وی افزود: در حال حاضر دلالان نیاز بازار خودرو را تامین میکنند و خودروهای صفر که توسط این افراد در قرعهکشیها خریداری میشود در فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به مصرف کنندگان فروخته میشود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران داران خودرو اظهار داشت: اگر خودروسازان نیاز بازار را به موقع تامین کنند نه تنها قیمتها کاهش مییابد بلکه واسطهگری در بازار خودرو نیز کم میشود.
وی افزود: در حال حاضر نمایشگاهداران خودرو، خودروهای کارکرده را در نمایشگاههای خود عرضه میکنند زیرا خودروهای صفر در دست دلالان است و همانطور که اشاره شد از طریق فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به فروش میرسد.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو بیان داشت: با توجه به ممنوعیت واردات خودرو اکنون نمایشگاهها داران فقط خودروهای کارکرده را عرضه میکنند زیرا قادر به واردات خودرو برای عرضه نیستند و با وجود دلالان بازار خودرو امکان خرید خودرو از شرکتهای خودروساز را نیز ندارند.
مؤتمنی بیان داشت: در سال 97 اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه بین 2 تا 5 میلیون تومان بود اما با توجه به عرضه محدود اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار به نزدیک 100 درصد نیز رسیده است.
وی افزود: به عنوان مثال قیمت خودرو 206 تیپ 2 در کارخانه حدود 150 میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار 273 میلیون تومان است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران بیان داشت: قیمت خودرو 206 تیپ 5 در بازار امروز 323 میلیون تومان و قیمت 207 دندهای سقف شیشهای 273 میلیون تومان است. همچنین قیمت 405 دوگانه سوز مدل 99 امروز در بازار 287 میلیون تومان است.
انتهای پیام/.