به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک، جواد هدایتی با اشاره به سفر اخیر خود به آذربایجان و گرجستان، افزود: هیئت ایرانی سعی کرد، با هدف شکلگیری همگرایی منطقهای برای اتصال جادهای ایران با کشورهای حوزه قفقاز و دسترسی به شرق اروپا از طریق دریای سیاه، به زودی یک عبور آزمایشی را با حضور ناوگان باری سه کشور انجام دهد.
وی گفت: در گام بعدی با انجام مذاکرات سه جانبه درصدد هستیم با تسهیل تردد و کاهش هزینهها زمینه رونق این مسیر ترانزیتی فراهم شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حملو نقل جادهای در گفتگو با ایرنا ادامه داد: بارگیری ناوگان از داخل ایران و فعلا مبداء بارگیری از ایران بوده و محموله باری این ناوگان شامل کالاهای صادراتی کشور است و مقصد آن اروپا خواهد بود.
این مقام مسئول اضافه کرد: هدف بعدی ایران این است که با این کریدور گزینه جدیدی برای ترانزیت از مسیر ایران برای کشورهای آسیای شرقی و جنوبی از جمله چین و هند و خلیج فارس نظیر امارات به عنوان جایگزین مسیر سنتی دریایی کانال سوئز ایجاد شود.
در سایه راهاندازی این کریدور، با توجه به صرفه اقتصادی و امنیت آن، سرعت مبادلات تجاری آسیا به اروپا افزایش خواهد یافت و این جذابیت، همگرایی هرچه بیشتر ترانزیت را با تجارت منطقهای و بین المللی میان ایران با کشورهای حوزه قفقاز جنوبی و دریای سیاه ایجاد خواهد کرد.
اهمیت این کریدور بهحدی است که چندی پیش، آیتالله رئیسی در اجلاس سران اکو گفت: همکاری میان کشورهای حوزه قفقاز بر پایه احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورها و قواعد بینالمللی تضمینکننده صلح، ثبات و زمینهساز پیشرفت و توسعه کشورهای منطقه خواهد بود. همچنین ثبات در منطقه قفقاز و شکلگیری همکاریهای فرامنطقهای مانند ایجاد کریدور بین المللی خلیج فارس - دریای سیاه، باعث تسریع تجارت و مراودات اقتصادی اعضای اکو میشود.
انتهای پیام/.