به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
عصر گمرک، علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: سیاستهای کلی توسعه دریا محور، نقطه عطفی در حوزه دریایی کشور است و از تمامی مجموعههای مرتبط با حوزه دریایی در دولت، بخش خصوصی، جامعه نخبگانی، استانداران ساحلی، انجمنهای دریایی و …کسب نظر و ایده شده است.
ارجاع سند اجراییسازی سیاستهای کلی توسعه دریا محور به دولت
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سند اجرایی سازی سیاستهای کلی توسعه دریا محور به دولت ارجاع شده است، گفت: این بند در انتظار تصویب دولت است تا اجرایی سازی سیاستهای کلی توسعه دریا محور را آغاز کنیم.
صفایی در مورد اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دریایی، توضیح داد: دولت در حوزه دریایی و حمل و نقل دریایی دو رویکرد داشته است و با توجه به اینکه فعالیتهای دریایی عموماً در حوزه بینالمللی است، بنابراین در بخش تجارت دریا برد باید به حمل و نقل بینالمللی دریایی ارائه خدمت کنیم و از دنیا عقب نمانیم.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه ملی در بخش اقتصادی اقدامات لازم را در دستورکار قرار دادیم تا شاهد رونق اقتصادی سواحل و اشتغال آفرینی در نوار ساحلی بوده و موجب مهاجرت مردم به سواحل شویم.
رشد ۸ درصدی در تجارت دریا برد کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره رشد تجارت دریا برد کشور در سال ۱۴۰۲، اعلام کرد: در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ با ۱۹۵ میلیون تن تجارت دریا برد شاهد رشد ۸ درصدی هستیم که عدد قابل توجهی است و نشان میدهد رشد تولید و اقتصاد مطلوب بوده و موجب رشد تجارت دریا برد کشور شده است.
صفایی با تاکید بر اینکه اتفاقات بسیاری در حوزه دریایی در دولت سیزدهم انجام و پروژههای اجرایی بسیاری تعریف شده است، عنوان کرد: در حوزه کالاهای اساسی ۲۷ میلیون تن در زمان آغاز بحران روسیه و اکراین وارد کشور شد و تجهیزات دریایی و بندری آن زمان توان پاسخگویی نداشت اما توانستیم با همکاری بخش خصوصی ۱۰ فروند مکنده غلات تأمین کنیم.
وضعیت مطلوب کشور در حوزه سیلوی غلات
وی ادامه داد: در حوزه سیلوی غلات عملکرد بسیار خوبی داشتیم و با توجه به اینکه کالاهای اساسی مردم عموماً در انبارهای روباز نگهداری میشد امروزه یک میلیون تن سیلوی غلات توسط بخش خصوصی ساخته شده و بیش از یک میلیون تن در دست ساخت است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری، اظهار کرد: به همکاری و تعامل با بخش خصوصی اعتقاد راسخ داریم و رئیس جمهور نیز تاکید کرده که بخش خصوصی بسیار مهم است، بنابراین در عمل باید به گونهای فعالیت کنیم که بخش خصوصی به ما اعتماد کند و زمانی که سرمایه خود را به یک فعالیت سوق میدهد، نشان میدهد که شرایط خوب است.
صفایی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی امضا کردیم و فعالیتهای اجرایی در حال پیگیری است، بیان کرد: در بخش ترمینالهای کانتینری، کالاهای فله و… بخش عمدهای از فعالیتها در دولت سیزدهم به بهره برداری است و بخش دیگری نیز در دست ساخت است.
وی در پاسخ به اینکه چه اقدامات زیربنایی در فضای کسب و کار صورت گرفته است، توضیح داد: در حوزه دریایی، فعالیت شرکتها در ۱۲ رسته خلاصه شده و مجوزها به سختی ارائه میشد اما تسهیل صدور مجوز را در دستور کار قرار دادیم و رستهها به ۳۱ مورد افزایش یافت و در شورای عالی ترابری هم مصوب شد تا شاهد توسعه گستره فعالیت دریایی شرکتها، باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در سواحل مکران پروژهای که در طول ۱۵ سال گذشته سازمان بنادر مدنظر قرار داده، فاز اول بندر چابهار بود که انجام شده است و صرفاً تجهیزات خاص بندری باقی مانده است. در فضای کسب و کار بندر چابهار دارای سرویسهای مستقیم است و کشتی به صورت مستقیم از چین و هند به چابهار میآید و کالا به برخی بنادر کوچک منتقل میشود.
وی با تاکید بر اینکه کسب و کار بندر چابهار طی دو سال اخیر رونق یافته و شاهد بیش از ۴ میلیون تن عملکرد هستیم، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در مورد راه اندازی فاز دوم بندر چابهار دستور داده است و در همین راستا با دو بخش خصوصی بزرگ مذاکره کرده و به توافق رسیدیم و طی یک کنسرسیوم با حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی، کار را پیش خواهیم برد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه خرید تجهیزات بندری در بندر چابهار در دست اقدام است، اعلام کرد: قرارداد با مجموعه هندیها به اتمام رسیده و منتظر حضور مسئولان هندی جهت امضا قرارداد هستیم. بندر خمیر کاملاً راه اندازی شده است، بندر سیریک نیز راه اندازی شده و منتظر افتتاح است، همچنین بندر اروندکنار راه اندازی و تحویل شده و در مورد بسیاری از بنادر کوچک دیگر نیز تأمین امکانات صورت گرفته است.
انتهای پیام/.