به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، در اولین پنل تخصصی این کنفرانس که با عنوان حکمرانی دیجیتال در نظام بانک و بیمه برگزار شد، روح الله ابوجعفری، مشاور وزیر اقتصاد در امور دانشبنیان درباره حکمرانی دیجیتال در حوزه دانشبنیان گفت: در ابتدای دولت سیزدهم راهبرد این بود که از ظرفیت دانشبنیان چگونه استفاده کنیم که در آذر ۱۴۰۰ دو راهبرد اصلی را در دستور کار قرار دادیم و فهمیدیم راهبرد اصلی این است که از رویکرد حمایتی به سمتی برویم که شرکتهای نوآور نقش آفرینی کنند. در کنار این مسیر به عنوان وزارت اقتصاد به این فکر کردیم که با رویکرد جدید چطور از دانشبنیانها حمایت کنیم.
وی افزود: ۱۰ هزار شرکت دانشبنیان داریم که ۷۰ درصد نوپا هستند و باید به بزرگ شدن این شرکتها کمک کنیم. رویکرد حمایتی در بدو تولد این شرکتها مهم است اما در تداوم رشد، اشکال ایجاد میکند. رویکرد فعال تنظیمگر در توسعه شرکتهای دانشبنیان باید داشته باشیم. کسب و کارها به وجود میآیند اما با درد و خونریزی رشد میکند.
ابوجعفری گفت: چالش جدی ما این است که شرکتها در ارائه سرویس باید توانمند شوند و بانکها و بیمهها نیز باید از این ظرفیت استفاده کنند.
در ادامه حسن کیایی مدیرکل بانک و بیمه وزارت اقتصاد بیان کرد: حضور کارگروه تحول دیجیتال در شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد از سه سال قبل اتفاق افتاده است. همه بانکها و بیمههای ذیل وزارت اقتصاد نقشه راه تحول دیجیتال دارند. سعی داریم در برنامه زمانبندی خدمات پایه بانکی را به صورت دیجیتال ارائه دهیم.
وی اضافه کرد: اگر فینتیکها شکل میگیرد بانکها از خدماتشان بهرهمند شوند و فینتیکها با همراهی بانکها به حیات خود ادامه دهند. با وجود اینکه در فضای تسهیلگری بانکها در فینتیکها و در قانون، جهش دانشبنیان میبینیم همچنان این ابهام را داریم که آیا حضور بانکها در این بخش قانونی است؟
علی بنیادی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز در این پنل اظهار کرد: در یک رویکرد آینده پژوهانه، حکمرانی دیجیتال را در مییابیم. باید در تصمیمگیری نگاه دیجیتالی شدن جاری شود و ارکان این چارچوب توجه به استراتژیها و زیربنا است. وقتی به سمت تحول دیجیتال برویم، بحث تکنیکال و فناوریها و متادیتا بروز پیدا میکند.
وی گفت: در توسعه دیجیتال با سه حوزه زیرساخت، افراد و سازمانها طرف هستیم. فرد باید تحول دیجیتال را بپذیرد اما این فرد مباحث زیرساخت را توسعه میدهد اما زمانی این تغییر پایدار است که به سازمان برسد. در صنعت بیمه باید با توسعه فناوری که محدود به آی تی نیست، تجربه مشتری خوبی ایجاد کنیم و تصمیمات ما مبتنی بر داده باشد.
وی افزود: چالشهای ما مقاومت در برابر تغییر است زیرا توسعه آی تی و زیرساختها را برخی مقارن حذف انسان و شرکتهای بیمه ترجمه میکنند؛ در صورتی که این ترجمان درستی نیست و مدیریت تغییر از چالشها است. محرمانه بودن اطلاعات از دیگر چالشها است.
در ادامه رضا بیات ترک، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی عنوان کرد: تحول یعنی حذف چیزهای قدیمی و خلق چیزهای جدید. باید در تراز عصر دیجیتال بازآفرینی داشته باشیم. برخی خدمات در عصر دیجیتال باید حذف شود. اگر کارت ملی هوشمند داریم خیلی نباید به تعویض شناسنامه فکر کنیم.
وی افزود: یکی از ویژگیهای تحول دیجیتال شخصیسازی محصولات و ایجاد تجربه جدید برای مشتری است. آیا هر مشتری مراجعه کننده به بانک و بیمه محصول جدید دریافت میکند؟ مهمترین بحث در این مقوله اعتبارسنجی است و پس از اعتبارسنجی این است که به فکر ارائه محصول جدید باشیم.
بیات ترک گفت: در صنعت بانک و بیمه، اعتبارسنجی مهم است. در بانک مرکزی به دنبال نظام اعتبارسنجی پویا بودیم و امیدواریم گروههای بیشتری در این مدل سنجش اعتبار شوند. اعتبار افراد متغیر است و اضافه کردن زمان به اعتبار زمان از طریق الگوریتم هوش مصنوعی مورد تاکید است.
وی افزود: در عصر صنعت داراییها صرفاً ملموس بود اما در عصر دیجیتال این دارایی ملموس و غیر ملموس است. باید برای داراییهای غیرملموس زمینه توصیف را فراهم کنیم. اعتبارسنجی کسب و کارهای فعال در محیط دیجیتال از دیگر اقدامات است.
همچنین سید مجید بختیاری، رئیس کمیسیون دیجیتال و فناوری اطلاعات سندیکای بیمهگران ایران نیز عنوان کرد: باید این سوال را مطرح کنیم که تحول دیجیتال آیا مفید است و الزام دارد؟ چقدر بقای کسب و کار بدون فناوری و تحول چقدر ممکن است؟ تحول دیجیتال در زندگی امروز الزام جدی است و از این گذر به حکمرانی دیجیتال میرسیم.
انتهای پیام/.