کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نحوه دریاف مجوز الکترونیک کسب و کار / ۷ نکته کاربردی

6 دی 1402 ساعت 14:28

برای صدور و دریافت مجوز الکترونیک، چند نکته جود دارد که متقاضیان باید از حقوق خود نسبت به آن‌ها آگاه باشند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، برای صدور و دریافت مجوز الکترونیک، هفت نکته مهم جود دارد که باید متقاضیان جهت بهره‌مند شدن از حقوق خود نسبت به آن‌ها آگاهی باشد. دبیرخانه مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار، به این هفت مرحله اشاره کرده که نخستین آن، درگاه ملی مجوز‌ها است. شرایط، مدارک، هزینه و زمان صدور ۴۲۰۰ مجوز کسب‌وکار در درگاه ملی مجوز‌ها (mojavez.ir) اعلام شده است.
 کل فرآیند ثبت درخواست تا صدور مجوز هم الکترونیکی و تحت نظارت هوشمند درگاه قراردارد تا مجوز هر متقاضی واجد شرایط، بموقع صادرشود. خدمات درگاه ملی مجوزها، کاملا غیرحضوری است و هیچ مدرک کاغذی با عکس، نیاز ندارد.
بخش دوم این است که مجوز چطور صادر می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که پس از ثبت درخواست متقاضیان مجوز، درگاه ملی مجوزها، استعلام‌های اولیه را بطور خودکار و هوشمند دریافت و پرونده متقاضی را با این پیام به درگاه تخصصی صدور مجوز ارسال می‌کند: پاسخ استعلام‌های اولیه این متقاضی مثبت است. در زمان اعلام‌شده چک کنید اگر شرایط تخصصی اعلام شده در درگاه ملی را هم دارد، خبر دهید تا مجوزش صادر شود.
نکته دیگر، حق متقاضی مجوز است؛ هر متقاضی مجوز اگر همه شرایط اعلامی در درگاه ملی مجوز‌ها را داشته باشد باید در زمان مقرر مجوزش صادر شود. مراجع صدور مجوز برای رد درخواست یک متقاضی، باید کتبا ابلاغ کنند که متقاضی کدام شرط اعلامی در درگاه ملی مجوز‌ها را نداشته است. با این روش، متقاضی واجد شرایط به‌راحتی می‌تواند حقش را اثبات کند و بگیرد.
در بخش شرایط مخالفت با صدور مجوز باید دقت کرد که مراجع صدور مجوز حق ندارند از متقاضی مجوز، شرط یا مدرکی که در درگاه ملی مجوز‌ها اعلام نشده مطالبه کنند، این کار جرم است و شش ماه تا دو سال حبس دارد. درگاه ملی مجوز‌ها به‌صورت پیامکی از هر متقاضی قبل و پس از صدور مجوز رعایت این حکم را می‌پرسد و بطور هوشمند تخلف مراجع صدور مجوز را کشف و به دادگاه اعلام می‌کند.
در خصوص مجوز‌های جدید باید گفت که مجوز‌های جدید، شناسه یکتا (الکترونیکی) هستند. مجوزی که خارج از درگاه ملی مجوز‌ها صادر شود و در qr.mojavez.ir نباشد، قانوناً مجوز نیست و در ادارات دولتی، مراجع انتظامی و بانک‌ها اعتبار ندارد. همچنین تا پایان ۱۴۰۲ همه مجوز‌های کاغذی باید تبدیل به شناسه یکتا شوند. درگاه ملی مجوز‌ها با دریافت کدملی و کدپستی، غیرحضوری و رایگان برای دارندگان مجوز‌های معتبر کاغذی، شناسه یکتا صادر می‌کند.
همچنین بخشی از مجوز‌ها ثبت‌محور و بخشی تاییدمحور است. ۸۰ درصد مجوزها، ثبت‌محور هستند، یعنی پس از ثبت درخواست و اخد استعلامات پایه، حداکثر سه روزه صادر می‌شوند. همه مجوز‌های خانگی و ۹۰ درصد مجوز‌های صنفی، ثبت محور هستند. مجوز‌های تاییدمحور، پس از اخذ پاسخ استعلامات تخصصی (مثل آزمون، تغییر کاربری زمین، ساخت بنا، محیط زیست، استاندارد، حرایم برق، راه، آب و...) صادر می‌شود و صدور آن‌ها بسته به تعداد و دشواری استعلام‌های آن‌ها بین چهار تا حدود ۱۰۰ روز طول می‌کشد.
نکته پایانی، استعلام برای صدرو مجوز است. صدور برخی مجوز‌ها به پاسخ مثبت استعلام‌هایی نیاز دارد. شرایط و مدارک لازم برای پاسخ استعلام‌ها هم در صفحات جداگانه‌ای در درگاه ملی مجوز‌ها وجود دارد و بسیاری از آن‌ها (نظیر نظام وظیفه، بدهی مالیاتی، اساسنامه شرکت و...) خودکار و غیرحضوری برای متقاضی دریافت می‌شود. استعلام‌ها و تاییدیه‌های لازم برای دریافت هر مجوز در صفحه راهنمای دریافت آن مجوز نوشته شده است.
انتهای پیام/.


کد مطلب: 8960

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/news/8960/نحوه-دریاف-مجوز-الکترونیک-کسب-کار-۷-نکته-کاربردی

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir