کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحویل اولین خودروهای وارداتی تا پایان سال

10 اسفند 1401 ساعت 12:03

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی توسط سازمان حمایت تعیین می شود، از تحویل اولین خودروها تا پایان سال خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، مهدی ضیغمی امروز در نشست خبری اظهار کرد: تا شب گذشته حدود ۵۱ هزار نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند که البته این موضوع به معنای ثبت نام قطعی نیست.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت افزود: باید برخی مستندات بعد از اینکه فرایند ثبت نام اولیه انجام شد بررسی شود و بعد اسامی برندگان قطعی را اعلام می‌کنیم.
وی ادامه داد: ثبت نام تا فردا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و فعلاً مبحثی در رابطه با تمدید زمان ثبت نام اعلام نشده است ضمن اینکه امکان ویرایش و انصراف در سایت فراهم خواهد شد تا کسانی که می‌خواهند انصراف دهند قبل از انجام قرعه‌کشی انصراف خود را اعلام کنند.
ضیغمی تصریح کرد: بنا نیست که حتماً ۱۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کنند و هر چقدر هم که افراد ثبت نام کنند ما فردا سامانه را می‌بندیم.
ارز خودروهای وارداتی از کجا تأمین می‌شود؟
وی در ادامه در مورد محل تأمین ارز خودروها، گفت: تأمین ارز از محل ارزهای خارج از کشور و ارزهای رفع تعهد شده، است؛ یعنی این ارزها به راحتی امکان بازگشت به کشور برای مصارف دیگر را ندارد.
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت افزود: بانک مرکزی به گونه‌ای طراحی کرده است که این ارزها برای واردات خودرو استفاده شود و برای کشور هم منافع داشته باشد.
وی ادامه داد: بیش از ۹۶ درصد ارزی که دریافت می‌کنیم از محل ارزهای خارج از کشور است و قابلیت استفاده برای خودرو را دارد و به راحتی برای سایر محصولات قابل استفاده نیست. جزئیات منشأ ارز را نمی‌توان اعلام کرد.
تعیین قیمت نهایی خودروها توسط سازمان حمایت
ضیغمی در مورد تعیین قیمت خودروی چانگان گفت: من مسئول قیمت گذاری نیستم و سازمان حمایت مسئول است. یک بار چانگان را برای بورس اعلام کردیم اما هم نرخ ارز و هم نرخ تعرفه متفاوت بود و با توجه به رقابت خورد در بورس قیمت علی الحساب اعلام و مقرر شد پس از بررسی قیمت نهایی اعلام شود.
وی افزود: هنوز خودروها ترخیص نشده است و باید با دستور وزارت صمت ترخیص شود زیرا ترخیص‌ها باید طبق برنامه عرضه صورت گیرد.
ضیغمی اضافه کرد: ترخیص خودروها قانونی صورت می‌گیرد و گمرک ترخیص می‌کند و تمامی عوارض اعمال و قیمت نهایی ظرف یک روز از سوی سازمان حمایت مشخص می‌شود.
فیات در مسیر اخذ مجوز / ‏‬هیوندایی مجوزها را گرفت
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در مورد اینکه هم اکنون چه تعداد شرکت عرضه کننده خودرو هستند، اظهار کرد: شرکت سایپا تمامی مجوزها را برای دو خودرو گرفته است و این خودروها امکان عرضه دارند و برای دو خودروی دیگر هم از شرکت کمپانی چانگان تاییدیه گرفته است.
وی ادامه داد: مجوزهای هیوندا نیز اخذ شده و فقط قیمت پایه ارزش گمرکی مانده که هنوز اعلام نشده است که این عدد حداکثر طی اوایل هفته آینده تأیید می‌شود.
ضیغمی افزود: بخش عمده‌ای از مجوزهای خودروی فیات نیز اخذ شده و ما سعی می‌کنیم این خودرو را به عرضه اولیه برسانیم. اما به هر حال به نظر می‌رسد شاید عرضه این دو خودرو یعنی هیوندا و فیات نسبت به عرضه اولیه یکی دو هفته به تأخیر بیفتد.
وی گفت: در حال حاضر شرکت‌های سایپا، پارسیان گالری و کی تی ال خودرو عرضه خواهند کرد.
افزایش حجم واردات خودرو از خرداد ۱۴۰۲
ضیغمی در مورد هدف گذاری واردات در سال بعد، گفت: با توجه مذاکرات انجام شده و قراردادهای منعقد شده بیشتر حجم واردات خودرو از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد کلید می‌خورد.
وی افزود: اولین عرضه خودروهای وارداتی قبل از عید انجام و به دست مردم هم می‌رسد.
خالی فروشی خودرو، تهمت است
ضیغمی در مورد اینکه گفته می‌شود خالی فروشی قرار است صورت گیرد، گفت: خودروهایی در حال حاضر عرضه می‌شود که یا در کشور موجود است و یا اینکه به کشور رسیده و یا روی آب قرار دارد و یا اینکه در حال تولید برای کشور است. بنابراین بحث خالی فروشی مطرح نیست و تهمت است.
ریالی از پول مردم برای واردات خودرو خرج نمی‌شود
وی همچنین در مورد تعداد شرکتهای واردکننده خودرو، اظهار کرد: بالای ۲۰ شرکت توانسته‌اند مجوزهای لازم را اخذ کنند که از این تعداد ۱۰ شرکت تا الان توانسته‌اند ثبت سفارش انجام بدهند.
این مقام مسئول همچنین در مورد علت بلوکه شدن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب افراد، اظهار کرد: این رقم مطابق اعلام و شرایط شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبت‌نامی است و در عمل میانگین رو به پایینی از قیمت خودروها را اعلام کردیم. قیمت علی‌الحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، یعنی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص می‌کند، اما در ادوار گذشته واردکنندگان بر اساس شرایط و سودی که خود تعیین می‌کردند، به تعیین قیمت می‌پرداختند.
ضیغمی افزود: نرخ ETS در زمان ترخیص خودرو مهم است، باید همه هزینه‌ها مشخص باشد تا مردم و واردکنندگان متضرر نشوند و به همین دلیل است که قیمت نهایی مشخص نیست.
وی ادامه داد: ریالی از پول مردم برای واردات خودرو نمی‌رود، مردم پس از عقد قرارداد بخشی از پولی را می‌دهند که قبلاً کاملاً پرداخت شده است.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در مورد میزان واردات خودرو تا این لحظه، اظهار کرد: تاکنون ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارد کشور شده است، گفت: به غیر از خودروهای آمریکایی و فرانسوی هیچ محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد.
قرعه کشی به معنای تعیین نوبت دریافت خودرو است
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در مورد مبنی نحوه قرعه‌کشی خودروهای وارداتی، گفت: قرعه‌کشی به معنای قرعه‌کشی‌هایی که تاکنون برای خودروهای داخلی انجام شده، نیست؛ این قرعه‌کشی به جهت تعیین نوبت دریافت خودرو و تعیین لیست انتظار افراد متقاضی و نوبت تخصیص است که چه زمان خودروی خود را تحویل بگیرند.
ضیغمی تاکید کرد: بنابراین فردی حذف نخواهد شد مگر آنکه خود متقاضی بخواهد انصراف دهد.
وی در مورد زمان انجام قرعه‌کشی، گفت: حدوداً دو تا سه روز زمان لازم است تا بررسی‌ها انجام شود که افراد ثبت‌نام کننده حائز همه شرایط ثبت‌نام باشند. فرآیند قرعه‌کشی هم طی یک روز انجام خواهد شد.


کد مطلب: 6059

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/news/6059/تحویل-اولین-خودروهای-وارداتی-پایان-سال

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir