به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
عصر گمرک، مهدی عباسی با بیان اینکه صنعت زیتون در ایران صنعت نوپایی است و سالهای قبل تولید داخلی کفاف مصرف داخل را نمیداد، اظهار کرد: امسال افزایش ۲۵۰ درصدی تولید زیتون را در کشور داشتیم، اما متاسفانه تصمیمات در این حوزه دیر گرفته شد و هنوز هم این تصمیمات اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه میزان صادرات زیتون و روغن زیتون چشمگیر نیست، گفت:صادرات روغن زیتون را مشروط به خرید دانههای روغنی در داخل کشور کردهاند. وقتی با مازاد محصولی در کشور مواجهیم نباید شرطی برای صادرات گذاشته شود. این عوامل باعث شده که صادراتی انجام نشود.
رئیس شورای ملی زیتون در ادامه به خرید حمایتی زیتون اشاره کرد و گفت: سازمان تعاون روستایی بنا بر دستور وزارت جهادکشاورزی مکلف شد که ۳۰ هزار تن دانه روغنی با قیمت ۲۵ هزار تومان خریداری کند. این تصمیم حدود یک ماه و نیم پیش گرفته شد، ولی هنوز حتی یک کیلو هم خریداری نشده و ضربه مهلکی به تولید و خودکفایی روغن زیتون وارد شده است.
وی در گفتوگو با ایسنا، اضافه کرد: تاخیر در خرید زیتون باعث شده زیتونی که در کل دنیا ۸۰ درصد برای روغنگیری استفاده میشود برای کنسرو برداشت شود که ارزش غذایی در مقایسه با روغن زیتون ندارد. همچنین بازار کنسرو را هم اشباع و به نوعی خراب کند. زیرا وقتی بیشتر از نیاز بازار، زیتون کنسروی عرضه شود عرضه و تقاضا بهم میخورد.
عباسی تصریح کرد: این عدم خرید حمایتی مصداق ترک فعل سازمان تعاون روستایی است. این ترک فعل باعث نابودی باغداران و صنایع تبدیلی شده است. صنایع تبدیلی در این حوزه سرمایهگذاریهای کلان کردهاند. همچنین در راستای تقویت زیر ساخت واحدهای روغن کشی، ۲۸خط تولید روغن کشی نیز به ارزش دلاری حدود ۱۰ میلیون اضافه کردهاند زیرا بر اساس پیش بینیها و سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی قرار بود ۵۵ درصد زیتون کشور برای استحصال روغن باشد ولی این عدم خرید به موقع و تعیین قیمت نامناسب باعث شد این زیتونها برای کنسرو برداشت شوند و این واحد ها در آستانه ورشکستی قرار بگیرند.
رئیس شورای ملی زیتون در پایان گفت:وزیر دستور خرید حمایتی داد. مجلس نیز پیگیر آن بود و معاونت امور باغبانی وزارت جهاد آن را پیگیری و دستورالعملش را تدوین کرد. شورای ملی زیتون نیز پیگیر این خرید بود ولی مشخص نیست که چرا معاونت اقتصادی و برنامهریزی وزارت جهادکشاورزی و تعاون روستایی آن را به تعویق انداختهاست.
انتهای پیام/.