به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
عصر گمرک، شهریار افندیزاده، در خصوص دیدار با دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا که چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، گفت: در اجلاس ۲+۶ که در ماه گذشته در تهران برگزار شد، هدف نهایی این اجلاس، ترانزیت ۲۰ میلیون تن در سال با کشورهای آسیای مرکزی در برنامه کاری کشور ایران قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ایران در موقعیت بسیار مناسبی برای توسعه ترانزیت برای کشورهای اوراسیا بوده و در حال تلاش برای توسعه انواع روشهای حملونقلی از جمله دریایی، ریلی و ... است، عنوان کرد: مهمترین کریدور مورد توجه آسیای مرکزی و ایران کریدور شمال-جنوب است که میتواند آسیای مرکزی را به آبهای آزاد دنیا متصل کند.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به استفاده حداکثری از ظرفیت کریدور شمال-جنوب تکمیل خط راه آهن آستارا-رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر مورد توجه ویژه کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که در حال تکمیل مستندات جهت شروع مراحل اجرایی کار است و در صورت تکمیل این حلقه مفقود ریلی، ایران بهصورت مستقیم از طریق ریل به آذربایجان و روسیه متصل میشود.
براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، افندیزاده خاطرنشان کرد: طی تفاهم دوجانبهای که با ترکمنستان برقرار شد، مرز این کشور برای ترانزیت کالا از/ به ایران بازگشایی شده و تعرفههای ترانزیت کاهش پیدا کرده و علاوه بر مرز سرخس، مرز اینچهبرون هم مورد توجه قرار گرفته و کالا از طریق ریل و جاده وارد ایران میشود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ظرفیت حمل و نقل ایران و اوراسیا را بسیار زیاد خواند و گفت: کشور ایران نیز جهت توسعه همکاری آمادگی لازم را دارد و از پیشنهاد کشورهای اوراسیا جهت راهاندازی قطار از منطقه ویژه اوش در قرقیزستان به بندرعباس و نیز ایجاد بندر فرامرزی در بندرعباس برای کشورهای اوراسیا استقبال میکند.
افندیزاده با بیان اینکه اگر برنامه پیشنهادی رئیس اتحادیه اوراسیا به گونهای باشد که منافع ملی کشور ایران در نظر گرفته شود، بررسی کارشناسی روی این پروژه از طرف کشور ایران انجام خواهد شد، اظهار کرد: در پایان این دیدار مقرر شد روابط تجاری و اقتصادی اتحادیه اوراسیا با ایران در زمینههای حمل و نقلی افزایش یابد.
انتهای پیام/.