به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
عصر گمرک، بابک احمدی درباره علت کاهش سرعت سیر قطارها در شبکه ریلی کشور گفت: اصلیترین علت این موضوع و توقف لکوموتیوها تخصیص نیافتن اعتبارات است چراکه منابع تعهد شده به راه آهن تاکنون تعلق نگرفته و حدود ۲۰۰ لکوموتیو گرم موجود نیز متوقف شده است.
وی با بیان اینکه شرکت راه آهن نیز قادر به نگهداری ناوگان نیست، اظهار داشت: این توقفها باعث شده لکوموتیو به اندازه کافی وجود نداشته باشد و برای برون رفت از این وضعیت، دولت باید منابع مورد نیاز را تخصیص دهد تا لکوموتیوهای متوقف شده فعال شود، البته این راه حل به صورت موقتی و مثل مسکن است.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در پاسخ به این سوال که چرا امسال با این مشکلات مواجه شدهایم، تصریح کرد: از سه سال پیش این مشکلات موجود بود، اما امسال سیر صعودی بیشتری به خود گرفته است و سالی ۵۰ لکوموتیو به علت تأمین نشدن قطعات و نگهداری از چرخه فعالیت خارج میشد، اما الان که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لکوموتیو خارج شده فشار بیشتری احساس شده است.
به گفته احمدی، هماکنون ۵۰۰ لکوموتیو گرم و فعال در شبکه موجود است که شامل ۲۳۰ لکوموتیو باری، ۱۳۰ لکوموتیو مسافری و تعدادی لکوموتیو مانوری است و کل لکوموتیوهای کشور ۹۰۰ دستگاه است که ۴۵۰ دستگاه آن متوقف است.
وی ادامه داد: از مجموع ۴۵۰ دستگاه متوقف، ۲۰۰ لکوموتیو در سه سال اخیر متوقف شده و مابقی سالهاست به علت نبود منابع کنار گذاشته شده، در صورتی که لکوموتیوها قدیمی نیست و قابل بازسازی و اورهال است.
به گفته رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، ۳۰ درصد لکوموتیوهای باری متعلق به بخش خصوصی و ۷۰ درصد آن به همراه تمام ناوگان مسافری دولتی است.
انتهای پیام/.