به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
عصر گمرک، امیر لاجوردی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت- که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود با اعلام این مطلب اظهار کرد: وزارت ارتباطات در این حوزه تسهیل گر و راهبر بخشهای خصوصی است تا بتواند خدمات ویژه اربعین را ارائه دهند. زائران گرامی میتوانند برای مشاهده خدمات به سایت مراجعه کنند.
وی گفت: اولین و مهمترین خدماتی که زائران میتوانند از آن استفاده کنند اعلان وضعیت است. کاربران میتوانند از این قابلیت بدون اینترنت و فعال سازی رومینگ در کشور عراق از آن استفاده کنند. همچون برنامه بله، این خصوصیت که در اپلیکیشن مذکور قرار دارد نیاز به رومینگ دارد اما بدون اینترنت یعنی هموطنان میتوانند با فعال سازی رومینگ و به صورت کاملا رایگان با دیگر کاربران که در داخل ایران یا عراق هستند ارتباط برقرار کنند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: زائران میتوانند در مکانهایی که قرار دارند موقعیت خود را ثبت کنند و به کمک کد دستوری آخرین مکان خود را در اختیار دیگران قرار دهند. همچنین کاربران میتوانند به صورت برخط و لحظه ایی گروه یا کانالی را ایجاد کرده، افرادی را عضو و موقعیت مکانی را در آن ارسال کنند. این قابلیت نیازی به اینترنت ندارد، اما باید رومینگ فعال باشد.
لاجوردی درباره قابلیت تماس پلاس پیامرسان سروش گفت: کاربران میتوانند در صورت وجود اینترنت با داخل کشور تماس برقرار کنند. تماس به چند روش صورت می گیرد؛ زائران میتوانند با این قابلیت هم به کسانی که داخل کشور از برنامه سروش پلاس استفاده میکنند وهم افرادی که این اپلیکیشن را ندارند ارتباط برقرار کنند.
او درباره پیامرسان گپ اعلام کرد: این پیام رسان همچون اپلیکیشن بله امکان اشتراک موقعیت را به کاربران ارائه میدهد. همچنین زائران با استفاده از ویژگی تماس صوتی و تصویری این پیامرسان میتوانند با یکدیگر تماس بگیرند. کاربران برای این قابلیت باید گپ را نصب کنند.
لاجوردی در پاسخ به سوال میزان رضایتمندی زائران گفت: ما میزان خدمت رسانی ارتباطی را به سه بخش تقسیم کردهایم؛ راههای ارتباطی در جنوب شرقی که زائران پاکستانی وارد کشور میشوند تقویت شده است، در مرزهای پنجگانه غربی کشور ارتباطات همراه را تقویت کرده و در اپراتورها ۴۰ سایت سیار قرار دادهایم تا میزان کیفیت ارتباطات افزایش یابد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اعلام کرد: در مرز مهران بالنهای ارتباطی قرار دادیم تا به صورت رایگان اینترنت ۳۰۰۰ کاربر را ارائه دهد. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موکب داران مذاکراتی برای ارائه اینترنت به زائران داشته است.
وی بیان کرد: زائران توجه داشته باشند، هنگامی که وارد عراق میشوند به دلیل تداخل فرکانس اپراتورهای داخلی با عراق تا پنج کیلومتر دچار اختلال میشوند، اما هرچه به کربلا نزدیک میشوند این تداخلات کمتر میشوند.
به گفته لاجوردی از مرز ایران و عراق تا نجف چهار ایستگاه اینترنت تعبیه شده که به کاربران وای فای رایگان را ارائه میدهد؛ همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قابلیت مبتنی بر مکان را به زائران ارائه کرده است تا اپراتورها با استفاده از این ویژگی به آنها هزینههای مکالمه و اینترنت را اطلاع رسانی کرده است.
جزییات خدمات ارتباطی برای زائرین
همچنین طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت درباره دیگر خدمات درنظر گرفته شده برای زائران اظهار کرد: زوار عزیز بهمحض اینکه وارد مرز عراق میشوند با استفاده از سرویسهای مکان پایه یا LBS، برای آنها پیامی ارسال میشود که وارد کشور عراق شدهاید و سرویس رومینگ برای شما فعالشده است که با کسب این اطلاع میتوانند هزینههای ارتباطی خود را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: همچنین برای زواری که بهصورت پیاده از مرزیهای غربی و جنوب غربی قصد پیادهروی تا نجف را دارند سه ایستگاه اینترنت رایگان در ورودی شهرها در نظر گرفتهشده است. این امکانات با همکاری وزارت اتصالات عراق، اپراتورهای عراقی و بسیج مردمی عراق فراهمشده است؛ برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت ارائه خدمات با هر یک از این سه بخش بهصورت مفصل مذاکراتی صورت گرفته است. در حال حاضر نیز با کمک بسیج مردمی عراق، در ۳۱ نقطه از مسیر پیادهروی در خاک عراق، اینترنت رایگان مبتنی بر وای فای در نظر گرفتهشده است.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در مسیر نجف به کربلا یا مسیر «طریق»، حدود ۲۰ موکب وجود دارد که خدمات اینترنت رایگان ارائه میدهند که این خدمات از تهران و بهصورت لحظهای رصد میشود. در داخل شهرهای کربلا و سامرا نیز خدماتی به همین شکل ارائه میشود.
لاجوردی در ادامه بابیان اینکه در داخل عراق جدا از اینترنت وای فای، امکان استفاده از اینترنت دیتای سیمکارت از طریق سیمکارتهای ایرانی و عراقی وجود دارد گفت: اگر زوار از سیمکارت ایرانی استفاده کنند امکان دریافت خدمات از سه اپراتور را دارند. یکی از مشکلاتی که قبلاً در ارتباط با استفاده از سیمکارتهای ایرانی وجود داشت این بود که وقتی زوار کشورمان وارد خاک عراق میشدند، به دلیل عدم آگاهی امکان داشت دیتای خود را روشن کنند و با فعال شدن خودکار رومینگ، اپلیکیشنهای نصبشده روی گوشی، اینترنت آنها را مصرف میکرد و مجبور بودند هزینه گزافی را بپردازند.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت تشریح کرد: برخی از اپراتورهای کشور امسال درصورتیکه بستهای توسط کاربران و زوار عزیز خریداری نشود، سرعت رومینگ را محدود کردهاند اما برای حل این مشکل اپراتورها برای کاهش هزینهها و بهبود سرعت، بستههایی را ارائه کردهاند. این بستهها شامل بستههای نامحدود و اقتصادی زائر است که برای اطلاع از جزییات آن کاربران میتوانند به پایگاههای اطلاعرسانی اپراتورها مراجعه کنند.
وی درباره استفاده از سیمکارتهای عراقی نیز گفت: در ارتباطات با بحث استفاده از سیمکارت عراقی نخستین مسئله قیمت خدمات این سیمکارتها با سیمکارتهای ایرانی است و اینکه در مقام مقایسه کدام سیمکارت بهصرفهتر است. در شرایط فعلی با بستههایی که اپراتورهای کشورمان معرفی کردهاند، عملاً تفاوت چندانی مشاهده نمیشود؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که زائران عزیز در داخل عراق بهصورت پیشفرض از اپراتورها و سیمکارتهای ایرانی استفاده کنند.
لاجوردی درباره نتیجه مذاکرات با طرف عراقی برای کاهش هزینههای رومینگ نیز اظهارکرد: در پی مذاکرات فشردهای که با وزارت اتصالات عراق و اپراتورهای این کشور داشتیم امسال تا حدودی در مقایسه با سالهای گذشته شاهد کاهش هزینه رومینگ بودیم ولی آنچنانکه برای کاربران و زوار عزیز محسوس باشد نبوده است چراکه اپراتورهای عراقی به دلیل مسائل اقتصادی حاضر به کاهش بیشتر هزینهها نبودند.
معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: بر همین اساس امسال تأمین وای فای رایگان در مسیر راهپیمایی اربعین را خیلی جدیتر از قبل دنبال کردیم و خوشبختانه با کمک بسیج مردمی و وزارت ارتباطات عراق پوشش مناسبی ایجاد شده است.
لاجوردی در ادامه در تشریح ارائه خدمات مبتنی بر فناوری در طول مراسم راهپیمایی اربعین نیز گفت: وزارت ارتباطات امسال برای مراسم اربعین بحث راهبری و تسهیلگری ارائه خدمات مبتنی بر فناوری توسط بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان را در دستور کار قرار داده است.
وی بیان کرد: اپلیکیشن فانوس امسال آماده ارائه خدمت به زوار است. زائرینی که مایل هستند در نقش خادم در حوزههای مختلف حضور پیدا کنند از قبیل آشپزی، پرستاری، نظافتی و... میتوانند به این اپلیکیشن مراجعه کنند و خدمت داوطلبانه خود به زائرین را مشخص کنند.
معاون وزیر ارتباطات در تشریح سایر خدمات مبتنی بر فناوری در مراسم اربعین گفت: موضوع دیگر و دسته دیگر از خدماتی که ارائه میشود بحث انتقال زوار به مرزهای غربی و جنوب غربی با استفاده از اپلیکیشینهای اسنپ و ماکسیم است. زوار عزیز میتوانند با مراجعه به اپلیکیشینها و برنامکهای حملونقل درونشهری برای سفر به مرز با کشور عراق از خدماتی که ارائه میشود استفاده کنند.
لاجوردی افزود: خدمت دیگر توسط برنامک «بههمراه» ارائه میشود که این قابلیت را فراهم کرده تا اگر زائری با وسیله شخصی قصد عزیمت به نقاط مرزی را دارد و تمایل داشته باشد که فرد دیگری را با دریافت مبلغی به مرز برساند مشخصات خود و وسیله نقلیه را ثبت کند تا سایر زائرین بتوانند با پرداخت هزینه مشخصشده با این فرد خود را به مرز برسانند.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت در ادامه سخنان خود گفت: در بحث مسیریاب هم خوشبختانه اپلیکیشینهای خوبی در کشور وجود دارد که اکثر آنها قابلیت ارائه خدمات آفلاین را دارند؛ بنابراین پیشنهاد میشود زائران عزیز پیش از ورود به عراق این نقشهها را دانلود کنند تا در شرایط خاص و عدم دسترسی به اینترنت بتوانند از طریق جیپیاس و حتی بدون نیاز به اینترنت مسیر خود را پیدا کنند.
لاجوردی درباره خدماتی که وزارت ارتباطات در لایه پست ارائه میدهد نیز گفت: شرکت ملی پست امکان دریافت کالاهای مفقودی را با برپایی موکبهایی در مسیر پیادهروی اربعین فراهم کرده است تا زائران بتوانند با مراجعه به این نقاط به کالاهای مفقودی خود دسترسی پیدا کنند یا کالاهای پیدا شده را تحویل دهند.
وی در خاتمه گفت: خدمت دیگری که شرکت ملی پست در این ایام ارائه میدهد بحث انتقال تجهیزات و وسایل به داخل ایران است. این خدمت به این شکل است که اگر در در پایان سفر، فرد یا افراد کمتوانی قادر نیستند کولهباری که با خود به عراق بردهاند را در مسیر برگشت به ایران حمل کنند شرکت پست این امکان را فراهم کرد است که این افراد به مکانهایی که در طول مسیر مشخصشده مراجعه کنند و کولهبار خود را تحویل دهند و پست کشورمان از عراق این مرسولات را به داخل کشور ارسال میکند.
انتهای پیام/.