به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
عصر گمرک، علیرضا مقدسی با اعلام این مطلب گفت: ترانزیت کالا از سال قبل روند افزایشی داشت به گونه ای که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲.۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد افزایش یافت.
وی افزایش میزان ترانزیت در سال قبل و پنج ماهه امسال را از آن جهت حائز اهمیت دانست که این رشد در شرایط تحریم و پس از اینکه میزان ترانزیت از سال ۹۳ تا سال ۹۹ کاهشی بود، رخ داد.
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه مجموع اقدامات صورت گرفته سبب افزایش ترانزیت از مسیر ایران در این مدت شد، اظهار داشت: افزایش ساعت کاری در گمرکات مرزی و نشست مشترک مدیران گمرکات مرزی با همتایان خود با طرف مقابل برای تسهیل ترانزیت کالا، اجرای سامانهها و تیر الکترونیکی، اجرای طرح انتخاب مسیر (سلکتیویتی) در رویه ترانزیت گمرک شهید رجایی و بهرهگیری از ظرفیت کریدورهای بینالمللی از جمله این اقدامات بود.
به گفته مقدسی، در راستای استفاده از این کریدورها، اولین محموله تحت صحابت کارنه تیر از مبداء امارات متحده عربی، ورودی از گمرک شهید باهنر و خروجی از گمرک بازرگان و به مقصد کشور ترکیه بوده است.
وی ادامه داد: فعالسازی کریدور ترانزیتی ورودی از کشور ترکیه و خروجی از گمرک دیر به مقصد قطر، فعالسازی کریدور ترانزیتی ITI در دو حوزه ریلی و جادهای از مبدا پاکستان و استفاده از مسیر ترانزیت ایران و خروج به مقصد ترکیه، فعالسازی مسیر ترانزیتی از مبدا کشور قزاقستان ورودی از گمرک اینچهبرون و خروج از گمرک رازی به مقصد ترکیه، فعالسازی مسیر ترانزیتی از مبدا کشور روسیه ورودی از گمرک سرخس و خروجی از گمرک شهید رجایی به مقصد هند از جمله مسیرهای است که با استفاده از ظرفیتهای آن منجر به رشد ترانزیت از مسیر ایران شد.
به گفته رئیس کل گمرک ایران، با فعالسازی کریدور شمال - جنوب اولین محموله ترانزیتی از مبدا فنلاند، ورودی از مرز آستارا و خروجی از گمرک شهید رجایی به مقصد هند انجام شد.
مقدسی افزود: درخصوص ورود کالاهای ترانزیتی از مبدا کشور پاکستان ورودی گمرک میرجاوه و کالاهای ترانزیتی ورودی از گمرک آستارا و از طریق راهآهن به دلیل عدم اتصال راهآهن رشت - آستارا و تفاوت عرض ریلهای ایران و پاکستان، گمرک ایران با ارائه تسهیلات از جمله ترانشیپمنت کالا به فعالسازی این کریدورها و تسهیل ترانزیت کمک کرد.
انتهای پیام/.