کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیام رئیس کل گمرک به مناسبت روز روابط عمومی

27 ارديبهشت 1400 ساعت 15:16

رئیس کل گمرک ایران با انتشار پیامی، ضمن تبریک روز روابط عمومی (۲۷ اردیبهشت ماه) به همه دست‌اندرکاران این بخش، به ویژه کارکنان شاغل در روابط‌‌عمومی ستاد و گمرکات اجرایی کشور، بر لزوم تقویت و بهبود اطلاع‌رسانی در زمینه ارائه خدمات و تسهیلات گمرکی به مردم، به ویژه فعالان اقتصادی تأکید کرد.


به گزارش عصر گمرک، متن پیام دکتر مهدی میراشرفی به این شرح است:

روابط ‌عمومی از ارکان کلیدی و مهم در معرفی سازمان به مردم و ارتقای سطح آگاهی جامعه از عملکرد و فعالیت‌های آن می‌باشد. واقعیت این است که اگر روابط‌ عمومی به درستی شناخته شود و امکانات لازم در اختیار آن قرار گیرد، واحدی بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود و می‌تواند در پیشبرد اهداف و برنامه‌های سازمان به خوبی ایفای نقش‌ کند.
 به جز موارد درون‌سازمانی که البته آن هم ارتباط نزدیکی با وظایف روابط ‌عمومی دارد، سایر تصمیمات و اقدامات سازمان‌های خدمات‌رسان ازجمله گمرک جمهوری اسلامی ایران به طور مستقیم بر فعالیت‌های روزمره خدمت‌گیرندگان از این سازمان تأثیر می‌گذارد و چنانچه این تصمیمات و اقدامات با خواست آنها یا روش‌های جاری مغایرت داشته باشد، با انتقاد و اعتراض ذی‌نفعان روبه‌رو خواهد شد که در چنین مواقعی نقش روابط عمومی در پاسخگویی به‌موقع، بسیار مهم و حساس است. ارائه دلایل متقن و مستدل که بتواند به طور نسبی افکار عمومی و همچنین وسایل ارتباط جمعی در مورد چگونگی تصمیمات متخذه و اقدامات انجام شده را اقناع کند، از اهمیت زیادی برخوردار است که این امر در وهله اول به شفافیت و صداقت مدیران و در وهله بعد به ارتباط نزدیک و صمیمانه روابط عمومی با مخاطبان و رسانه‌ها برمی‌گردد.
نکته بسیار مهم دیگر این که پیشرفت‌های تکنولوژیک در زمینه اطلاعات و ارتباطات در سال‌های اخیر، تعاریف گذشته و ساختار روش‌های اجرایی روابط‌عمومی‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی را به کلی دگرگون ساخته است. شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر اینترنت و ماهواره به نحو چشمگیری به توسعه خبررسانی و آگاهی‌بخشی می‌پردازند و همین کار سبب افزایش سطح اطلاعات عمومی و حتی تخصصی مردم شده است. به تعبیر دیگر فضای مجازی بر سرعت و سهولت انتشار اخبار و رویدادها افزوده و میلیون‌ها کاربر به طور لحظه‌ای از نتیجه تصمیمات و اقدامات مسئولان و همچنین اتفاقات و رخدادهای گوناگون مطلع می‌شوند.
 به عقیده کارشناسان، در چنین شرایطی فرصت مناسبی برای روابط‌عمومی‌ها فراهم می شود که با استفاده از ابزارهای نوین اطلاعاتی، ضمن همگامی و همکاری مدون و برنامه‌ریزی شده با شبکه‌های اجتماعی، ارتباط خود را با مخاطبان و ذی‌نفعان گسترده‌تر و محکم‌تر نموده و از این طریق اقدامات و عملکرد سازمان متبوع خویش را به نحو مطلوب‌تری در معرض اطلاع مردم قرار دهند و در مورد موضوعات حساس و مهم، قبل از آنکه شبکه‌های غیررسمی و غیرموثق اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های نادرست نمایند، روابط‌عمومی‌ها مطالب درست و واقعی را به آگاهی مردم برسانند.
گمرک جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌رسانی شفاف، درست و به‌موقع در مورد عملکرد و اقدامات سازمان، ازجمله ارائه آمار و اطلاعات تجاری، برقراری تسهیلات و امکانات ویژه گمرکی برای فعالان اقتصادی و راهکارهای حمایت از ذی‌نفعان به‌خصوص تولیدکنندگان و صادرکنندگان را با توجه به اهمیت نقش و تأثیر آنها در رشد اقتصادی کشور را در ردیف اهداف و برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار داده است که عمدتاً با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی روابط عمومی سازمان و از طریق وسایل ارتباط جمعی به اطلاع مردم می‌رسد. در همین حال انتظار می‌رود ناظران، مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به تقویت و بهبود عملکرد روابط‌عمومی‌های تحت مدیریت خود بیشتر از گذشته تلاش نمایند و بستر لازم را برای انعکاس بهتر و گسترده‌تر فعالیت‌ها و خدمات گمرک به مردم به ویژه فعالان اقتصادی را فراهم نمایند. 
بنابراین ارائه اطلاعات صحیح و به‌‌موقع به مخاطبان می‌تواند به افزایش مشارکت جمعی برای تحقق اهداف و سیاست‌های دولت به عنوان بازوی اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایران بینجامد.
با اغتنام از فرصت پیش آمده، 27 اردیبهشت ماه، روز روابط‌ عمومی را به همه دست‌اندرکاران محترم روابط‌عمومی‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، به ویژه همکارانم در گمرک جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گوییم و برای آنان آرزوی توفیق خدمت دارم.


کد مطلب: 365

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/news/365/پیام-رئیس-کل-گمرک-مناسبت-روز-روابط-عمومی

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir