عصر گمرک، سرویس خودرو: با اعمال تحریمهای یک جانبه آمریکا شاهد افزایش بحران در صنعت قطعات و تجهیزات کشور هستیم. اتفاقی که در گرانی خودرو و نایاب شدن قطعات یدکی نقش پررنگی ایفا کرد.
عصر گمرک تحلیل میکند:
سونامی مشکلات قطعه سازی با نوسانات ارزی
28 بهمن 1399 ساعت 14:46
عصر گمرک، سرویس خودرو: با اعمال تحریمهای یک جانبه آمریکا شاهد افزایش بحران در صنعت قطعات و تجهیزات کشور هستیم. اتفاقی که در گرانی خودرو و نایاب شدن قطعات یدکی نقش پررنگی ایفا کرد.
به گزارش عصر گمرک، گفتنی است بنا به گفته امیرحسین جلالی، نایب رئیس انجمن تخصصی همگن قطعه سازان تهران، وجود قوانین دست و پا گیر زمینه ساز اصلی بروز مشکل در میان قطعهسازان شده است. به گونهای که ترسیم آینده روشن در شرایط عادی برای این صنعت کمی دور از ذهن نخواهد بود، چراکه قراردادهای قطعه سازان پس از گذشت چند سال هنوز به روز نشده که این خود مشکلات عدیده ای را برای فعالان این حوزه رقم زده است.
تعطیلی دومینو وار قطعهسازان در سایه محدودیتهای ارزی
با آغاز پاندومی کرونا و همچنین اعمال محدودیتهای ارزی شاهد تعطیلی و یا نیمه تعطیل شدن خودروسازان و قطعه سازان هستیم تا جایی که طبق آمار موجود ،۱۲۰۰ قطعه ساز بزرگ و کوچک تعطیلی کامل، ۴۰۰ شرکت قطعه سازی نیمه تعطیل و ۳۰۰ قطعهسازی در کشور به طور کامل تعطیل شدند، که با استناد به این با آمار می توان به افزایش آمار بیکاران پی برد. بخش خصوصی جان تازهای به قطعه سازی میدهد باید در نظر داشت حضور موثر بخش خصوصی میتواند جان تازهای به قطعه سازی در کشور دهد، چراکه این روزها در سایه گرانی افسار گریخته قیمت مواد اولیه،افزایش قیمت چندانی در قطعه سازی شاهد نیستیم که این خود میتواند به معنی مرگ تدریجی قطعهسازی در کشور باشد. از این رو حضور بخش خصوصی و سرمایهگذاری در این بخش میتواند عاملی برای نجات قطعهسازی باشد. اتفاقی که به یقین برکات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. البته باید یادآور شد که حضور بخش خصوصی در قطعه سازی میتواند امکان رقابت محصولات داخلی را با دنیا فراهم سازد. روندی که امروزه تنها به دلیل فراهم نشدن زیرساختهای لازم و همچنین حضور پررنگ دولت در خودروسازی محقق نمیشود.
جای خالی سیاستهای جامع در قطعه سازی
به طور کلی باید در نظر داشت که امروزه قطعه سازی از سیاست جامعی پیروی نمی کند، همچنین تعداد نهادهای تصمیم گیرنده از دیگر مشکلات پیش روی این صنعت به حساب می آید. اما این در حالی است که قطعه سازی کشور به دلیل برخورداری از پتانسیل بالا مانند نیروی کار ارزان، دسترسی به علم روز دنیا و همچنین وجود بازار رقابتی میتواند نقش تاثیرگذاری در رونق اقتصادی و همچنین صنعت خودروسازی داشته باشد. با این اوصاف در شرایط موجودی که رونق اقتصادی باید سرلوحه اقدامات اقتصادی باشد، انتظار میرود مشکلات پیش روی این صنعت تاثیرگذار رفع و یا کاهش یابد، تا شاید از این وادی بتوانیم رونق را به صنعت خودرو بازگرداند.
نوسانات نرخ ارز نفس قطعه سازی را به شماره انداخت
آنچه مسلم است با متوقف شدن ارز نیمایی از اسفند سال گذشته و همچنین افزایش نوسانات نرخ ارز قطعه سازان برای تامین مواد اولیه خود با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند، چراکه در شرایطی که قطعهسازان مجبور به انعقاد قرارداد یکساله هستند و در مقابل نرخ ارز روزانه افزایش پیدا میکند، چگونه می توان انتظار داشت که فعالان این صنعت با مشکلات مادی عدیده مواجه نشود.
در خاتمه باید یادآور شد با توجه به اینکه قطعه سازی می تواند تاثیر مستقیمی در صنعت خودروسازی کشور داشته باشد بنابراین حل معضلات پیش روی آن بسیار موثر است. بنابراین در شرایطی که خودروسازی کشور با چالش مواجه شده شاید رفع معضلات قطعهسازی بتواند گام موثری برای رونق صنعت خودروسازی باشد.
کد مطلب: 153