دبیر شورایعالی مناطق آزاد با تاکید بر فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب با همکاری مناطق آزاد ایران و روسیه، گفت: باید با همکاری با وزارت راه موج شکن بندر کاسپین و راه آهن رشت ـ کاسپین تکمیل شود.
کریدور شمال ـ جنوب با همکاری مناطق آزاد ایران و روسیه فعال میشود
7 مهر 1400 ساعت 11:38
دبیر شورایعالی مناطق آزاد با تاکید بر فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب با همکاری مناطق آزاد ایران و روسیه، گفت: باید با همکاری با وزارت راه موج شکن بندر کاسپین و راه آهن رشت ـ کاسپین تکمیل شود.
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک، سعید محمد در نشست مشترک فعالسازی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه، اظهار کرد: با توجه به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینه های اقتصادی و امنیتی می توانیم در کنارهم به عنوان دو کشور همسایه روند تسریع این همکاری ها را پوشش دهیم.
وی با اشاره به ابعاد اقتصادی و ژئوپولتیکی کریدور شمال ـ جنوب، افزود: با راه اندازی این کریدور در خصوص مباحث اقتصادی کاهش هزینه، افزایش کیفیت حمل و نقل، کاهش زمان، صرفه جویی در هزینههای اضافی و در کنار آن ابعاد راهبردی و امنیتی را شاهد خواهیم بود. راه اندازی این کریدور نه تنها توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه را بههمراه دارد، بلکه برای سایر کشورهای منطقه بخصوص چین و هند نیز از این همکاریهای مشترک متنفع خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به مشخص بودن راهبرد باید بهدنبال راهکار باشیم، تصریح کرد: باید هریک از وظایف کشورهای ایران و روسیه احصاء شوند و هریک با توجه به چارچوبی که دارند، به انجام کارها سرعت ببخشند. با کمک ظرفیتهای موجود در حوزه بندری میتوانیم، در زمینه ساخت شناور، تکمیل اسکله رو ـ رو، تکمیل موج شکن مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت ـ کاسپین نیز همکاری مشترک بین مناطق آزاد دو کشور و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.
وی گفت: این سرمایهگذاریها میتواند، از طریق شرکتهای مشترک و بهرهبرداری مشترک از احداث بندر کاسپین انجام شود، البته این امر مستلزم لایروبی رودخانه ولگا است و در اینصورت استفاده از کریدور شمال ـ جنوب توسعه جدی یافته و اقتصادی خواهد بود. ما در کشور بزرگترین تجهیزات لایروبی را در خلیج فارس در اختیار داریم و استفاده از توان شرکتهای ایرانی میتواند در این زمینه به ما کمک کند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اضافه کرد: پیشنهاد میشود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل شود و موضوعات از طریق نمایندگان طرفین ایران و روسیه و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی پیگیری و راهکارهایی به منظور سرعت بخشیدن به کار ارائه شود.
3 راهکار برای فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب
در این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، نیز به ظرفیتها و امکانات دو بندر انزلی و کاسپین اشاره کرد و گفت: با عنایت به اینکه تا پایان سالجاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل میشود، آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاریهای دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام میکنیم.
علی اوسط اکبری مقدم، ایجاد دفاتر مشترک تجاری، اعمال تعرفههای گمرکی یکسان، تشکیل کنسرسیوم مشترک بانکی ـ بیمهای و بخش خصوصی و عقد قراردادهای همکاری مابین شرکتهای کشتیرانی دو کشور را مهمترین راهکارهای پیشنهادی فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب عنوان کرد و افزود: در این مسیر میتوان از توانمندیهای بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و همپنین تشکیل شرکتهای مشترک در حوزه های مختلف اقتصادی و عملیاتی کردن توافقات، سازوکار جلوگیری از تضعیف کریدور شمال ـ جنوب توسط مسیرهای تجاری رقیب نیز بهره برد.
در این نشست مدیران اقتصادی بخشهای دولتی روسیه نیز با استقبال از طرحهای ارائه شده از سوی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بر لزوم ایجاد اپراتور واحد جهت مدیریت حمل و نقل در مسیر کریدور با مشارکت ایران و روسیه، توسعه همکاریها میان ذینفعان کریدور به ویژه هندوستان، کاهش هزینههای حمل و نقل و بوروکراسی اداری، بهرهگیری از ظرفیتها و فرصتهای همکاری در چارچوب مناطق آزاد دو کشور تأکید و بر عزم جدی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به منظور توسعه فعالیتها در کریدور شمال ـ جنوب تاکید کردند.
انتهای پیام/.
کد مطلب: 1368