یک فعال گردشگری گفت: اگر وزیر ناآشنا با حوزههای فعالیت وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به کابینه دولت سیزدهم معرفی شود، بحران و رکود در گردشگری ادامه خواهد یافت.
به گزارش عصرگمرک، مهدی نجفی یکی از فعالان گردشگری در پاسخ به سوالی در خصوص ویژگیهای وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی دولت سیزدهم گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری وزارتخانهای تخصصی با کارکردی مشخص است؛ پس لازم است فردی با توانایی، تجربه و دانش و بینش این حوزه را اداره کند. به عبارت سادهتر فردی باید این مسئولیت را بپذیرد که با گردشگری آشنا بوده و از این حوزه آگاه باشد. ما انتظار داریم در چینش کابینه سه عامل مهم تخصص و تجربه، فساد ستیزی و کارآمدی رعایت شود، آقای رئیسی گفت که من در چینش کابینه این سه ویژگی را مدنظر قرار خواهم داد. تمامی فعالان صنفی به دنبال این هستیم که وزیر فساد ستیز، کاردان و پرتحرک باشد.
این فعال گردشگری تاکید کرد: کاردانی ارتباط مستقیم دارد با شناخت وزیر از صنعت گردشگری و حوزه میراث فرهنگی کشور؛ وزیری که صنعت گردشگری را نمیشناسد، آشنایی با این حوزه ندارد قطعاً نمیتواند وزیر کاردانی باشد و اتفاقاتی که میافتد همین رویکردی میشود که الان هست
نجفی در پاسخ به این سوال که نحوه تعامل وزیر دولت سیزدهم با بخش خصوصی چگونه باید باشد با اشاره به اینکه هیچ برنامهای بدون در نظر گرفتن نظرات ذی نفعان موفق نمیشود، گفت: وزیر آینده باید ساز و کار مشخصی در ارتباط با بدنه گردشگری کشور داشته باشد، اگر وزارت گردشگری میخواهد موفق باشد، بخش خصوصی باید در تدوین برنامههای بلند مدت و میان مدت وزارتخانه حاضر باشد. اگر بخش خصوصی که ذی نفع اصلی است در سیاست گذاری ها حاضر نباشد و نتواند چالشها و راه حلها را به راحتی و صراحت بیان کند، نتیجهاش همین برنامههایی میشود که امروز گردشگری کشور را تعطیل کرده است.
این فعال گردشگری تاکید کرد: بر اساس آمارها بیش از ۹۰ درصد صنعت گردشگری ایران متکی به بخش خصوصی است. یعنی صنعت گردشگری ما دست دولت نیست، بخش خصوصی است که در این حوزه نقش آفرینی میکند، مثل صنعت نفت نیست که کلاً دولتی باشد. به همین دلیل اگر میخواهند برنامهای موفق باشد باید ذی نفعان یعنی بخش خصوصی (هتلدار-تورلیدر-آژانس و…) در تدوین و اجرای برنامهها مشارکت داشته باشند.
نجفی در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش پیش روی وزارت گردشگری چیست گفت: کرونا گردشگری ایران را به نابودی کشانده، در بهترین برآوردهای کارشناسی میگوید در ۱۸ ماه گذشته حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری ایران، زیان وارد شده است. درصد اشغال هتلهای مشهد به عنوان یکی از قطبهای گردشگری کشور را ببینید، وضعیت هتلها و ظرفیتهای گردشگری مازندران، گیلان، اصفهان و فارس را مطالعه کنید. به آمارهای گردشگران خارجی که عمدتاً عراقی بودند نگاه کنید، وضعیت بسیار ناگوار است. حدود هزار آژانس گردشگری در کشور تعطیل شده است. این در حالی است که ما هیچ برنامه منسج و مؤثر جبران و کاهش خسارت از وزارت میراث فرهنگی ندیدهایم، همچنین هیچ افق روشنی برای واکسیناسیون عمومی و بازگشت شرایط به قبل تا نوروز سال ۱۴۰۱ متصور نیستیم و این یعنی تحمیل زیانهای بیشتر به صنعت گردشگری ایران. گمان ما این است وزیر گردشگری اگر درک دقیقی از شرایط نداشته باشد و نتواند یک راه حل جامع برای کاهش خسارات کرونا تدوین کند، شاهد تداوم رکود و خسارت و بیکاری خواهیم بود.
این فعال گردشگری با تاکید بر اینکه برای رونق گردشگری، باید گردشگری را اقتصادی دید معتقد است: اگر گردشگری را اقتصادی ببینیم و بدانیم که گردشگری میتواند باری از بار مشکلات مردم کم بکند، آن وقت میتوانیم بگوییم که گردشگری ما موفق است. همه مشکلات ما این است که به پتانسیلهای اقتصادی گردشگری بی توجه هستیم و فقط در مورد آن شعار میدهیم و هیچ هدف کمی نداریم.
نجفی با اشاره به اینکه اگر گردشگری را به عنوان راهگشای اقتصادی ببینیم که میتواند ده درصد یا ۲۰ درصد از مشکلات اقتصادیمان را کم کند گفت: با چنین نگاهی به گردشگری بهای لازم را میدهیم، با گردشگری همکاری میکنیم و تمام اینها همان طور که گفتم برمیگردد به اینکه بینش رئیس جمهور و سیاست گذاران چیست. به هر حال امیدواریم وزیری متخصص آشنا با کارکردهای این وزارتخانه از سوی آیت الله رئیسی برگزیده شود و گردشگری ایران را نجات دهد.